• Home
  • /
  • Blog
  • /
  • Bitcoin daalt weer onder $67.000 na dreigende escalatie in Iran. Verkopen of koopkans?
april 2, 2026

Bitcoin daalt weer onder $67.000. Vanochtend is BTC weer gezakt naar een niveau van $66.770, nadat Trump aangaf dat hij Iran de komende weken juist extra hard wil raken. Gaan we deze week nog verder dalen of heeft de markt de economische gevolgen van de oorlog nu eigenlijk al ingeprijsd?

Je ziet dat bij wat goed nieuws of alleen al de geruchten daarop snel voor stijgende prijzen kunnen zorgen. Is dat een koopkans of kun je nu beter even wachten?

Wapenstilstand tussen VS en Iran lijkt de komende drie weken niet haalbaar

Nadat het er eerder deze week nog even op leek dat er mogelijk een staakt-het-vuren in Iran zou komen, heeft Donald Trump aangegeven dat de Verenigde Staten het land de komende twee weken juist extra hard zal aanvallen

"We are on track to complete all of America's military objectives shotly, very shortly. We're going to hit them extremely hard over the next two to three weeks".

DONALD TRUMP

President Verenigde Staten

Dat zijn letterlijk harde woorden, die juist het tegenovergestelde van een wapenstilstand lijken te betekenen. Aan de andere kant wil Trump wel dat het over drie weken ook echt klaar is, maar hoe het verloop daarna zal zijn, is onduidelijk.

Ik verwacht zelf dat Iran nog wel even van zich af zal blijven slaan en de strategisch gelegen Straat van Hormuz nog wel gesloten zal houden. Al was het alleen al om 'het westen' verder te ontwrichten. Daardoor blijft de olieprijs hoog en kan deze misschien nog doorstijgen naar zo'n €150, een ongekend niveau.

Escalatie van het conflict heeft invloed op crypto

Het probleem is dat Donald Trump een escalatie van het conflict niet schuwt. Sterker nog, hij veroordeelt de NAVO dat de lidstaten hem niet willen helpen in zijn aanvallen tegen Iran. Daarnaast vindt hij het feit dat de brandstofprijzen in Europa hard stijgen ons eigen probleem, want de VS importeert bijna geen druppel olie die via de Straat van Hormuz getransporteerd wordt.

Toch zie je nu ook dat de prijzen voor 'een gallon gas' (3,6 liter) in de Verenigde Staten snel stijgt en er meer weerstand vanuit de Amerikaanse bevolking komt. Het blijft een interessante situatie om te volgen.

Verkoopdruk blijft nog wel even aanhouden

Zolang de VS en Israel Iran hard blijven raken en Iran hard terugslaat, zal de spanning en onzekerheid op de internationale markten nog wel even blijven aanhouden. En hoe langer de situatie niet verbetert, hoe meer inflatie er op de loer ligt. Een lange tijd van hoge brandstofprijzen heeft gevolgen voor de totale economie.

Het gaat verder dan alleen particulieren die misschien wel 3 euro of meer voor een liter diesel en benzine gaan betalen in Nederland, maar ook luchtvaartmaatschappijen moeten hun ticketprijzen verhogen of dreigen zelfs vliegtuigen aan de grond te moeten houden door een mogelijk kerosinetekort. En alle hoge energieprijzen werken door naar de eindconsument, omdat bedrijven hun hogere kostprijs doorberekenen.

Rente gaat omhoog bij langere tijd van hoge inflatie

Als de inflatie hoog blijft, voelen centrale banken zich genoodzaakt om de basisrente te verhogen, om de inflatie weer wat omlaag te krijgen. En een hogere rente betekent dat relatief veilige beleggingen zoals staatsleningen voor grote partijen weer interessanter worden en ze minder geneigd zijn om in risicovollere assets zoals aandelen of crypto te investeren. Dat heeft tot gevolg dat er geld uit crypto vloeit, waardoor de prijzen dalen.

Is er dan alleen maar slecht nieuws?

Je ziet nu dat Bitcoin ondanks de oorlog in Iran en de direct betrokkenheid van de Verenigde Staten wel binnen zijn kanaal blijft waar we al ruim twee maanden in zitten. Dat Bitcoin dus nog niet neerwaarts door de $60.000 is gebroken, is eigenlijk heel goed nieuws en een teken van kracht.

Al bij het minste gerucht over een mogelijke wapenstilstand of stappen richting vrede wil de prijs van Bitcoin snel omhoog. Het lijkt erop dat de markt de situatie in Iran al grotendeels heeft ingeprijsd. Het zou dus interessant kunnen zijn om alvast in de spelen op een stijging van de koers, juist terwijl iedereen bearish is.

Bitcoin kopen?

Denk je ook dat Bitcoin bij goed nieuws uit Iran of de Straat van Hormuz snel kan stijgen? Bitcoin koop je snel en gemakkelijk via Bybit. Denk je juist dat Bitcoin nog verder kan dalen? Dan ga je net zo eenvoudig short op Bitcoin en verdien je juist aan een zakkende prijs.

Daarnaast is het sinds kort ook weer mogelijk om als Nederlander met hefboom te traden. Heel interessant dus. Meld je via de knop hieronder aan en je krijgt meteen een mooie welkomstbonus.


DEXE stijgt ruim 60% op één dag: wat is er aan de hand?

DEXE stijgt ruim 60% op één dag. Waar de rest van de markt het ronduit slecht doet en weer procenten in de min staat, vormt DEXE daarop een bijzondere uitzondering. Wat is hier aan de hand en waarom stijgt DEXE (weer) zo snel? Inhoudsopgave 1DEXE profiteert van enorme short squeeze1.1Koers van DEXE liep op1.2Open interest

Read More

Bitcoin weer naar $50.000? Stilte voor de storm

Gaat Bitcoin binnenkort weer naar $50.000? Na de snelle daling van een paar weken geleden, lijkt de rust een beetje terug. We staan inmiddels weer rond de $64.000 en de koersen zijn wat gestabiliseerd. Het gekke is wel dat de ene keer alles klaar lijkt voor een nieuwe stijging, en de andere keer duiken er

Read More

XRP zakt onder belangrijke steun van $1,15: hoe laag kan XRP nog gaan?

Hoe laag kan XRP nog gaan? Deze week is XRP ‘officieel’ onder de belangrijke steun van $1,15 gezakt. Dit niveau maakt echt een verschil, want zodra deze vloer breekt, gaat het vaak snel: vertrouwen verdwijnt, kopers twijfelen en verkopers nemen het initiatief over.Maar de vraag blijft: hoe laag kan XRP gaan en is dit nu

Read More

Cryptoportfolio in een dalende markt: 5 slimme strategieën

Wat doe je het beste met jouw cryptoportfolio in een dalende markt? moet je kopen, verkopen of juist niets doen? Wel of niet investeren of liever wachten op nog verder dalende prijzen om maximaal en zo goedkoop mogelijk in te slaan? Of juist de daling uitzitten, omdat je nooit precies weet wanneer alles weer omslaat

Read More

Crypto daalt na Fed meeting in de VS, ondanks goed nieuws uit Iran

Crypto daalt na de Fed meeting in de VS, toen Fed-voorzitter Kevin Warsh met een onverwachte boodschap kwam die voor flink wat nieuwe onzekerheid zorgde. Bitcoin reageerde na de uitspraak direct met een snelle beweging omlaag. Wat is er precies gezegd en wat betekent dat voor het verwachte rentebeleid en de koersen van crypto op

Read More