• Home
  • /
  • Blog
  • /
  • Bitcoin duikt omlaag nadat Strategy zijn ‘nooit verkopen’-belofte breekt
juni 1, 2026

Bitcoin duikt omlaag. Vandaag werd bekend dat Strategy, het bedrijf van Bitcoin-voorvechter Michael Saylor, een deel van zijn Bitcoinvoorraad heeft verkocht. En dat is bijzonder, want Strategy stond juist bekend om hun harde standpunt: Bitcoin zou nooit worden verkocht. Het gaat (nog) niet om een groot bedrag, maar er is wel een belofte gebroken.

De markt reageerde direct op het nieuws. Bitcoin staat inmiddels op $71.300 en investeerders twijfelen door de verkoop van Strategy of een van de grootste Bitcoin holders nu zelf twijfelt, of dat er misschien zelfs liquiditeitsproblemen zijn bij het bedrijf.

Strategy verkoopt Bitcoin ondanks jarenlange belofte

De melding van de verkoop kwam via een melding van de SEC. Daaruit blijkt dat Strategy vorige week 32 Bitcoin heeft verkocht voor ongeveer $2,5 miljoen. De gemiddelde verkoopprijs lag rond de $77.135 per Bitcoin. Daarmee daalde de totale voorraad van het bedrijf naar een enorme 843.706 BTC, goed voor ruim $61 miljard (!) aan Bitcoin.

De verkoop van 32 Bitcoin is dus heel klein als je kijkt naar de totale positie van het bedrijf, maar het draait hier nu vooral om het principe. Michael Saylor en zijn bedrijf profileerden zich jarenlang als de ultieme Bitcoin-HODL’ers- Het motto was simpel: kopen en vasthouden, wat de markt ook doet. En iedereen vraagt zich nu af: is dit nog maar het begin?

Vertrouwen loopt een deuk op

Juist terwijl de markt wat daalt, komt de beslissing van Strategy op een gevoelig moment. Veel investeerders zien Strategy als een soort boegbeeld van institutionele adoptie. En wanneer zelfs de grootste zakelijke Bitcoinhouder nu bereid blijkt te verkopen, vragen veel mensen zich af of de strategie die jarenlang werd gepromoot nog wel geldig is.

De angst dat een verkoop voor paniek zou kunnen zorgen, lijkt nu uit te komen. Direct na het nieuws verslechterde het marktsentiment en zakte Bitcoin meer dan 2 procent weg.

Aandeel Strategy ook hard omlaag

Ook het aandeel van Strategy kreeg een tik. De beurskoers daalde bij opening met meer dan 8 procent. Beleggers op de beurs zijn dus ook zeker niet blij met de beleidswijziging.

Financiële druk lijkt toe te nemen

De timing van de verkoop is ook opvallend. Vorige week gebruikte Strategy namelijk al ruim $1,3 miljard uit zijn kasbuffer voor de terugkoop van converteerbare obligaties. Tegelijkertijd moet Strategy ook veel dividend betalen aan houders van het populaire preferente aandelenproduct “STRC”.

Verkoop van Bitcoin gebruikt voor dividenduitekeringen

De opbrengst van de Bitcoinverkoop van $2,5 miljoen wordt nu dus gebruikt om deze dividenduitkeringen te ondersteunen. Dus daarmee ontstaat voor het eerst een situatie waarin de enorme voorraad Bitcoin niet alleen een langetermijninvestering is, maar ook als bron om uit te putten om kosten te betalen. En dat is een enorme verandering ten opzichte van het verhaal dat ‘ons’ jarenlang is verteld.

Olieprijs loopt ook weer op

Alsof het nieuws rond Strategy nog niet genoeg druk op de markten zette, is de olieprijs nu ook weer hard gestegen. Dit kwam doordat Iran besloten heeft de vredesgesprekken met de VS voorlopig te stoppen.

De problemen in de Straat van Hormuz zullen dus ook nog wel even blijven aanhouden. En dat is een domper voor de wereldwijde olie- en LNG-handel. Langere sluiting leidt namelijk weer tot hogere energieprijzen en toenemende inflatie. En een hogere inflatie betekent dat centrale banken de rente niet snel zullen verlagen of juist verhogen.

Conclusie: Bitcoin op een spannend punt

Laten we eerlijk zijn, de verkoop van 32 Bitcoin is letterlijk peanuts op de enorme positie van Strategy, maar juist de psychologische schade is wel heel groot. En daar gaat het nu om. Het lijkt erop dat het geloof in Bitcoin bij Strategy niet meer onvoorwaardelijk is.

Daarom kijken investeerders nu extra kritisch naar de volgende stappen van Michael Saylor. Mocht Strategy in de toekomst vaker Bitcoin verkopen om financiële verplichtingen na te komen, dan kan dat het vertrouwen in de markt verder aantasten en de prijs nog verder dalen. Als er daarbovenop weer nieuwe aanvallen komen van de VS op Iran, is het negatieve beeld compleet.

Bitcoin kopen of traden?

BTC kopen of traden? Welke richting het ook op gaat, in zowel een stijgende als dalende markt kun je goed verdienen. Dat doe je door long of short te gaan, met of zonder hefboom om je winsten te maximaliseren. Dat doe je het beste via Bybit. Hier trade je gemakkelijk met of zonder hefboom op Bitcoin en honderden altcoins.

Via de link hieronder kom je direct op de registratiepagina bij Bybit. Meld je aan en profiteer van een speciale welkomstbonus van Corné als je je via de knop hieronder aanmeldt.


DEXE stijgt ruim 60% op één dag: wat is er aan de hand?

DEXE stijgt ruim 60% op één dag. Waar de rest van de markt het ronduit slecht doet en weer procenten in de min staat, vormt DEXE daarop een bijzondere uitzondering. Wat is hier aan de hand en waarom stijgt DEXE (weer) zo snel? Inhoudsopgave 1DEXE profiteert van enorme short squeeze1.1Koers van DEXE liep op1.2Open interest

Read More

Bitcoin weer naar $50.000? Stilte voor de storm

Gaat Bitcoin binnenkort weer naar $50.000? Na de snelle daling van een paar weken geleden, lijkt de rust een beetje terug. We staan inmiddels weer rond de $64.000 en de koersen zijn wat gestabiliseerd. Het gekke is wel dat de ene keer alles klaar lijkt voor een nieuwe stijging, en de andere keer duiken er

Read More

XRP zakt onder belangrijke steun van $1,15: hoe laag kan XRP nog gaan?

Hoe laag kan XRP nog gaan? Deze week is XRP ‘officieel’ onder de belangrijke steun van $1,15 gezakt. Dit niveau maakt echt een verschil, want zodra deze vloer breekt, gaat het vaak snel: vertrouwen verdwijnt, kopers twijfelen en verkopers nemen het initiatief over.Maar de vraag blijft: hoe laag kan XRP gaan en is dit nu

Read More

Cryptoportfolio in een dalende markt: 5 slimme strategieën

Wat doe je het beste met jouw cryptoportfolio in een dalende markt? moet je kopen, verkopen of juist niets doen? Wel of niet investeren of liever wachten op nog verder dalende prijzen om maximaal en zo goedkoop mogelijk in te slaan? Of juist de daling uitzitten, omdat je nooit precies weet wanneer alles weer omslaat

Read More

Crypto daalt na Fed meeting in de VS, ondanks goed nieuws uit Iran

Crypto daalt na de Fed meeting in de VS, toen Fed-voorzitter Kevin Warsh met een onverwachte boodschap kwam die voor flink wat nieuwe onzekerheid zorgde. Bitcoin reageerde na de uitspraak direct met een snelle beweging omlaag. Wat is er precies gezegd en wat betekent dat voor het verwachte rentebeleid en de koersen van crypto op

Read More