• Home
  • /
  • Blog
  • /
  • Bitcoin-gigant MicroStrategy wil voor $42 miljard BTC bijkopen
oktober 31, 2024

Het Amerikaanse bedrijf MicroStrategy, een van de grootste bitcoin-bezitters van de aardbodem, heeft een ambitieus plan naar buiten gebracht. De softwareleverancier wil de komende drie jaar $42 miljard ophalen om zo extra bitcoins te vergaren. Alsof het bedrijf nog niet genoeg munten op zak heeft.


‘21/21 Plan’

‘Bitcoin bedrijf’ MicroStrategy zet een gewaagde schuldenstrategie in om zoveel mogelijk bitcoins te verzamelen. Het heeft ruim 252.000 bitcoins op de balans staan - met een waarde van bijna $18 miljard - maar een groot deel hiervan is met leningen gefinancierd. 

Michael Saylor, de mede-oprichter en bestuursvoortzitter van MicroStrategy, zei deze maand dat hij het bedrijf als een ‘Bitcoin-bank’ beschouwd waarbij de schuldenstrategie ‘’oneindig schaalbaar’’ is. 

Momenteel bezit MicroStrategy al meer dan 1% van alle bitcoins die in omloop zijn, en het bedrijf is vastberaden om een nog groter aandeel op zijn naam te krijgen.

MicroStrategy heeft gisteren namelijk zijn zogenoemde ‘21/21 Plan’ bekendgemaakt. Het bedrijf wil $21 miljard ophalen via de verkoop van aandelen en nog eens $21 miljard via leningen.

Dit lijkt een knipoog te zijn naar bitcoin: er zullen namelijk nooit meer dan 21 miljoen bitcoins in omloop zijn.

Met de opbrengsten wil MicroStrategy zijn bitcoin-schatkist verder uitbreiden. Tegen de huidige koers van $71.000 zou met het totaalbedrag meer dan 591.000 bitcoins gekocht kunnen worden. Dat is bijna 3% van alle bitcoins die nu in omloop zijn. 

Echter worden de aankopen dus uitgesmeerd over een periode van drie jaar. En dus weten we nog niet hoeveel bitcoins er van de markt gehaald kunnen worden.

Maar $42 miljard is hoe dan ook een mega bedrag. Ter context: de bitcoin spot ETF van ‘s werelds grootste vermogensbeheerder BlackRock, dat een lange lijst aan records op zijn naam heeft staan, heeft sinds zijn lancering in januari bijna $26 miljard in bitcoin gestoken. 

Hefboomwerking op bitcoin

Geen enkel ander bedrijf komt ook maar in de buurt van het aantal bitcoins dat MicroStrategy in bezit heeft. En het lijkt er niet op dat daar de komende jaren verandering in gaat komen. 

Hoewel velen de strategie als enorm risicovol bestempelen, is Saylor overtuigd dat de waarde van bitcoin zal groeien naar $100 biljoen dollar. ‘’Het risico is heel eenvoudig - het is Bitcoin. Of je gelooft dat Bitcoin iets is, of je gelooft dat het niets is,’’ zo zei hij eerder. 

Voor aandeelhouders is het in ieder geval al een meesterzet geweest. Dit jaar is de koers namelijk al met 250% gestegen. De aandelen doen het dus nog een stuk beter dan de bitcoin koers. En sinds vorig jaar oktober zijn de aandelen met ruim 500% gestegen - terwijl bitcoin zo goed als is verdubbeld in waarde.

De aandelen zijn wat dat betreft een soort hefboomwerking op de digitale munt geworden. Aangezien bitcoin zich aan de vooravond van een nieuwe bullmarkt lijkt te bevinden, wordt het nog interessant om te zien waar de aandelenkoers van MicroStrategy heen gaat.

Crypto kopen bij Blofin

Veel Nederlanders, waaronder Corné Marchand, maken gebruik van de in 2019 gelanceerde crypto exchange Blofin. Dit is namelijk een van de weinige platformen waar je als Nederlander nog steeds gebruikt kunt maken van hefboomwerking (tot 50x zelfs). Dit komt doordat je bij Blofin volledig anoniem kunt handelen (zonder KYC). Ook biedt het platform lage transactiekosten en een gebruiksvriendelijke interface. 

Benieuwd naar Blofin? Maak een account aan via de knop hieronder en profiteer van een unieke welkomstbonus die kan oplopen tot wel 5.000 USDT (afhankelijk van je storting). Voor meer informatie kun je tevens deze review over Blofin lezen.


DEXE stijgt ruim 60% op één dag: wat is er aan de hand?

DEXE stijgt ruim 60% op één dag. Waar de rest van de markt het ronduit slecht doet en weer procenten in de min staat, vormt DEXE daarop een bijzondere uitzondering. Wat is hier aan de hand en waarom stijgt DEXE (weer) zo snel? Inhoudsopgave 1DEXE profiteert van enorme short squeeze1.1Koers van DEXE liep op1.2Open interest

Read More

Bitcoin weer naar $50.000? Stilte voor de storm

Gaat Bitcoin binnenkort weer naar $50.000? Na de snelle daling van een paar weken geleden, lijkt de rust een beetje terug. We staan inmiddels weer rond de $64.000 en de koersen zijn wat gestabiliseerd. Het gekke is wel dat de ene keer alles klaar lijkt voor een nieuwe stijging, en de andere keer duiken er

Read More

XRP zakt onder belangrijke steun van $1,15: hoe laag kan XRP nog gaan?

Hoe laag kan XRP nog gaan? Deze week is XRP ‘officieel’ onder de belangrijke steun van $1,15 gezakt. Dit niveau maakt echt een verschil, want zodra deze vloer breekt, gaat het vaak snel: vertrouwen verdwijnt, kopers twijfelen en verkopers nemen het initiatief over.Maar de vraag blijft: hoe laag kan XRP gaan en is dit nu

Read More

Cryptoportfolio in een dalende markt: 5 slimme strategieën

Wat doe je het beste met jouw cryptoportfolio in een dalende markt? moet je kopen, verkopen of juist niets doen? Wel of niet investeren of liever wachten op nog verder dalende prijzen om maximaal en zo goedkoop mogelijk in te slaan? Of juist de daling uitzitten, omdat je nooit precies weet wanneer alles weer omslaat

Read More

Crypto daalt na Fed meeting in de VS, ondanks goed nieuws uit Iran

Crypto daalt na de Fed meeting in de VS, toen Fed-voorzitter Kevin Warsh met een onverwachte boodschap kwam die voor flink wat nieuwe onzekerheid zorgde. Bitcoin reageerde na de uitspraak direct met een snelle beweging omlaag. Wat is er precies gezegd en wat betekent dat voor het verwachte rentebeleid en de koersen van crypto op

Read More