• Home
  • /
  • Blog
  • /
  • Bitcoin weer $106.000: hoop op einde shutdown en “gratis geld” voor Amerikanen
november 10, 2025

Waar we gisteren nog op een kantelpunt van verdere daling of een opleving stonden, is Bitcoin vannacht sterk hersteld tot boven de $106.000.

Die opleving is niet alleen een bounce vanaf de support op $100.000, maar kreeg extra kracht door de hoop dat de Amerikaanse overheid snel weer opengaat na een lange shutdown. Ook een opvallende tweet van Donald Trump over een uitkering ("dividend") van $2.000 voor bijna alle Amerikanen gooide olie op het vuur.

Waarom steeg Bitcoin ineens weer zo hard?

Aan het begin van de week zakte Bitcoin flink, zelfs even onder de grens van $100.000. Dit had vooral te maken met onrust op de Amerikaanse aandelenmarkten en de vrees voor een toch al langverwachte correctie op crypto. Daarnaast waren institutionele beleggers al sinds oktober bezig hun posities in crypto af te bouwen, na de flinke crash op 10 oktober. Door die combinatie zakte Bitcoin stevig weg.

Geen paniek

Toch was het nog geen echte paniek, want de steun rond $100.000 heeft het gehouden en ook de 365-daagse moving average (MA) is nog niet neerwaarts doorbroken. Wanneer Bitcoin onder die lijn zakt, kan dat een teken zijn van de start van de bearmarkt.

Naast technische steun in de grafieken, was er ook belangrijk economisch nieuws dat de trigger en extra brandstof was voor de stijging:

Reden #1: Hoop op einde van de shutdown in de VS

Wat de markt echt weer op gang bracht, was het nieuws dat de Amerikaanse overheid waarschijnlijk snel weer open gaat. De shutdown duurt nu bijna een maand en is daarmee de langste in de geschiedenis.

Deze shutdown zorgt ervoor dat zo’n 750.000 federale werknemers in de VS tijdelijk zonder salaris zitten. Ook is er veel chaos in het vliegverkeer, omdat bijvoorbeeld luchtverkeersleiders niet betaald worden. Er vallen meer dan 1000 vluchten uit.

Toen zondag de Senate Majority Leader hintte dat het einde van de shutdown eraan komt, reageerde de markt meteen positief. De verwachting is dus dat de overheid snel weer gaat draaien en dat gaf investeerders nieuwe moed.

Reden #2: Trump gaat bijna elke Amerikaan $2.000 geven als beloning voor de importheffingen

Daarnaast kwam president Donald Trump met een opvallende aankondiging: hij wil Amerikanen een “importheffingdividend” van minstens $2.000 geven. Dit geld zou komen uit de miljarden die de VS via importheffingen en andere belastingen heeft binnengeharkt.

Trump zei op zijn eigen platform Truth Social dat dit “dividend” $400 miljard aan nieuwe koopkracht in de economie brengt. Alleen de hoge inkomens worden uitgesloten. Hij noemt critici van zijn importheffingenbeleid “idioten” en zegt dat de VS dankzij die heffingen juist een sterke en welvarende economie heeft.

Foto: Prashantrajsingh/Shutterstock

De reactie van de cryptomarkt

De reactie van de markt was snel en duidelijk: Bitcoin schoot meteen omhoog, van ongeveer $102.000 naar boven de $105.000. Ook de meeste altcoins gingen nog harder in waarde omhoog.

Veel mensen zien de uitkering van $2.000 als een soort nieuwe ronde van de zogenaamde “stimuluscheques”, iets wat de cryptomarkt in het verleden vaak een flinke boost gaf. De hoop is dat veel mensen het extra geld direct in aandelen en crypto investeren, wat de prijzen verder omhoog kan duwen.

Het blijft spannend

De komende dagen blijft het spannend. Weet Bitcoin technisch boven het belangrijke niveau van $106.000 te blijven en stoten we door naar de $108.000? Dat zou een bullish signaal zijn. Zakken we weer onder de $105.000, dan kan het bearish scenario weer terugkomen.

Het einde van de shutdown wordt op 11 november (morgen) besproken via een belangrijke stemmingsronde in het Amerikaanse Congres. Als de overheid morgen weer officieel open gaat, dan kan dat de cryptokoersen weer een flinke impuls naar boven geven. 

Daarnaast staan er ook een aantal speeches van de Fed gepland. Als de kans op een renteverlaging in december daardoor toeneemt (of juist afneemt), kan dat ook weer een impuls naar boven, maar ook beneden zijn.

Conclusie

Of de stijging boven de $106.000 doorzet, hangt vooral af van wat er in de VS gebeurt. Hoewel Bitcoin nog steeds in de downtrend zit, lijkt het bearish scenario voor nu even afgewend.

Profiteren van de stijging? Koop je crypto dan snel en gemakkelijk via Bitvavo, de grootste crypto exchange van Nederland. Bitvavo is erg gebruiksvriendelijk, heeft lage handelskosten (vanaf 0,25%) en de mogelijkheid om snel te betalen via iDEAL. Ideaal als je jouw crypto snel wilt hebben.


DEXE stijgt ruim 60% op één dag: wat is er aan de hand?

DEXE stijgt ruim 60% op één dag. Waar de rest van de markt het ronduit slecht doet en weer procenten in de min staat, vormt DEXE daarop een bijzondere uitzondering. Wat is hier aan de hand en waarom stijgt DEXE (weer) zo snel? Inhoudsopgave 1DEXE profiteert van enorme short squeeze1.1Koers van DEXE liep op1.2Open interest

Read More

Bitcoin weer naar $50.000? Stilte voor de storm

Gaat Bitcoin binnenkort weer naar $50.000? Na de snelle daling van een paar weken geleden, lijkt de rust een beetje terug. We staan inmiddels weer rond de $64.000 en de koersen zijn wat gestabiliseerd. Het gekke is wel dat de ene keer alles klaar lijkt voor een nieuwe stijging, en de andere keer duiken er

Read More

XRP zakt onder belangrijke steun van $1,15: hoe laag kan XRP nog gaan?

Hoe laag kan XRP nog gaan? Deze week is XRP ‘officieel’ onder de belangrijke steun van $1,15 gezakt. Dit niveau maakt echt een verschil, want zodra deze vloer breekt, gaat het vaak snel: vertrouwen verdwijnt, kopers twijfelen en verkopers nemen het initiatief over.Maar de vraag blijft: hoe laag kan XRP gaan en is dit nu

Read More

Cryptoportfolio in een dalende markt: 5 slimme strategieën

Wat doe je het beste met jouw cryptoportfolio in een dalende markt? moet je kopen, verkopen of juist niets doen? Wel of niet investeren of liever wachten op nog verder dalende prijzen om maximaal en zo goedkoop mogelijk in te slaan? Of juist de daling uitzitten, omdat je nooit precies weet wanneer alles weer omslaat

Read More

Crypto daalt na Fed meeting in de VS, ondanks goed nieuws uit Iran

Crypto daalt na de Fed meeting in de VS, toen Fed-voorzitter Kevin Warsh met een onverwachte boodschap kwam die voor flink wat nieuwe onzekerheid zorgde. Bitcoin reageerde na de uitspraak direct met een snelle beweging omlaag. Wat is er precies gezegd en wat betekent dat voor het verwachte rentebeleid en de koersen van crypto op

Read More