Crypto daalt na de Fed meeting in de VS, toen Fed-voorzitter Kevin Warsh met een onverwachte boodschap kwam die voor flink wat nieuwe onzekerheid zorgde. Bitcoin reageerde na de uitspraak direct met een snelle beweging omlaag. Wat is er precies gezegd en wat betekent dat voor het verwachte rentebeleid en de koersen van crypto op de langere termijn?
Kevin Warsh gaat het helemaal anders doen
Op financiële markten gaat het heel vaak om verwachtingen. Jarenlang waren economen en investeerders eraan gewend dat de Fed (de Amerikaanse centrale bank) uitgebreid uitleg gaf over haar plannen.
Via persconferenties, economische voorspellingen en ‘forward guidance’ kregen de markten vaak al een aardig beeld van wat er de komende periode met de rente zou gebeuren.
Verandering
Maar daar lijkt nu verandering in te komen. Kevin Warsh is de opvolger van Jerome Powell en de nieuwe Fed-voorzitter. Hij maakte gisteren tijdens zijn eerste grote vergadering duidelijk dat de centrale bank minder vooruit wil blikken. Met andere woorden: beleggers zullen vanaf nu zelf beter moeten inschatten waar het rentebeleid waarschijnlijk naartoe gaat.
En dat betekent dat de onzekerheid aanzienlijk toeneemt, iets waar investeerders meestal niet van houden.
Foto: RozenskiP/Shutterstock
Bitcoin en Ethereum leveren direct in
De reactie liet dan ook niet lang op zich wachten. Bitcoin zakte terug richting de $64.500, terwijl Ethereum weer onder de $1.800 terechtkwam. Ook XRP en andere grote altcoins daalden aanzienlijk. Ook nu staan de koersen nog ruim 3 procent lager dan voor de uitspraak van Kevin Warsh.
Vooral grotere investeerders lijken wat voorzichtiger te worden. Wanneer de economische vooruitzichten namelijk minder helder zijn, kiezen veel institutionele partijen ervoor om hun risico’s tijdelijk af te bouwen.
Waarom crypto zo gevoelig is voor rente
Het gaat dus eigenlijk allemaal weer om de rente en dan vooral over wat we daarvan in de toekomst kunnen verwachten. Zal de Fed geneigd zijn de rente te verhogen? Gelijk te houden of juist te verlagen? Dat is vanaf nu een stuk onduidelijker.
Vroeger was crypto een markt die eigenlijk los stond van de rest van de financiële wereld. In 2026 is dat beeld behoorlijk veranderd. Grote investeringsfondsen, banken en bedrijven zien crypto steeds meer als serieus alternatief voor traditionele investeringen en springen in op de nieuwe mogelijkheden die de blockchain biedt. Daardoor bewegen cryptocurrency’s nu steeds vaker mee met de aandelenmarkten.
De rol van de rente
Als spaargeld, obligaties en andere relatief veilige beleggingen meer rendement opleveren, zijn beleggers vaak minder geneigd om risico te nemen. Daardoor stroomt er minder geld naar activa zoals aandelen en cryptocurrency’s. Blijft de rente langer hoog dan verwacht, dan is dat slecht voor de koersen van crypto.
Foto: Alexandru Nika/Shutterstock
Inflatie blijft een probleem
Naast de woorden over de nieuwe communicatiestrategie, was er nog een punt waarop investeerders direct reageerden: de centrale bank gaf aan dat de inflatie nog altijd boven de gewenste 2 procent ligt.
Ook al zei Kevin Warsh het niet direct, maar dat betekent dat snelle renteverlagingen er voorlopig niet in zitten. En veel mensen hadden juist ingezet op een versoepeling van het beleid en mogelijk juist een dalende rente. Die verwachting lijkt nu minder zeker, en dat zorgt voor extra voorzichtigheid op de markt.
Positief nieuws uit Iran verdwijnt naar de achtergrond
Ondanks positieve berichten rondom een mogelijk einde van het conflict in Iran en de opening van de Straat van Hormuz, keek bijna iedereen deze keer vooral naar de uitspraken tijdens de Fed-meeting.
Je ziet dus goed hoe groot de invloed van de Amerikaanse centrale bank eigenlijk is. De zorgen over de mogelijk stijgende rente en inflatie waren sterker dan het positieve nieuws.
Conclusie: onzekere periode
Crypto daalde gisteren vooral door de veranderde aanpak in communicatie van de Amerikaanse centrale bank. De rente bleef deze keer gelijk, maar de boodschap van de Fed maakt iedereen een stuk onzekerder over wat er de komende maanden gaat gebeuren.
En zolang die onzekerheid blijft bestaan, zul je zien dat er bij crypto meer volatiliteit zal zijn als er economisch nieuws uit de Verenigde Staten komt of op de agenda staat.
Crypto traden of kopen?
Maar goed om te weten: volatiliteit is juist goed voor als je crypto wilt traden. Want welke richting het ook op gaat, in zowel een stijgende als dalende markt kun je goed verdienen.
Dat doe je door long (speculeren op een stijging) of short (speculeren op een daling) te gaan, met of zonder hefboom om je winsten te maximaliseren. Dat doe je het beste via Bybit. Hier trade je gemakkelijk met of zonder hefboom op Bitcoin en alle populaire altcoins.
Via de link hieronder kom je direct op de registratiepagina bij Bybit. Meld je aan en profiteer van een speciale welkomstbonus van Corné als je je via de knop hieronder aanmeldt.