• Home
  • /
  • Blog
  • /
  • Importheffingen van Trump deels van tafel: wat betekent dat voor Bitcoin?
februari 22, 2026

Na maanden van onzekerheid is er een opvallende wending in de Verenigde Staten. Het Amerikaanse Hooggerechtshof heeft namelijk een streep gezet door een deel van de importheffingen die onder president Trump waren ingevoerd.

Dat zorgt voor opluchting op de financiële markten, maar wat betekent dit voor Bitcoin en altcoins? Waarom reageert Bitcoin zo lauw op het nieuws?

Hooggerechtshof haalt streep door deel van de heffingen

Het Supreme Court of the United States (het hooggerechtshof) oordeelde dat bepaalde importheffingen van Trump onrechtmatig waren. Daarmee komt hoogstwaarschijnlijk een einde aan het bijzondere handelsbeleid van Trump, dat de wereld al sinds april 2025 behoorlijk beïnvloedt.

Er wordt zelfs gesproken over terugbetalingen aan bedrijven die door de heffingen zijn geraakt. Dat bedrag zou kunnen oplopen tot zo’n 150 miljard dollar. En dat geld zou extra liquiditeit kunnen creëren.

Waarom reageert Bitcoin minimaal op het nieuws?

Toch zagen we na de uitspraak geen enorme koerssprong bij Bitcoin. Een belangrijke oorzaak daarvan is dat er aan de andere kant ook wat negatief nieuws is. De inflatie is namelijk opgelopen tot 3 procent, het hoogste niveau sinds eind 2023. Tegelijk viel de economische groei in het vierde kwartaal van 2025 ook nog eens tegen, met 1,4 procent in plaats van de verwachte 3 procent.

Kleinere kans op renteverlaging

En waar het dan zo vaak weer om draait: hierdoor is de kans een stuk kleiner dat de Amerikaanse centrale bank in maart de rente verlaagt. De kans daarop wordt nu ingeschat op slechts 4 procent.

En juist lage rentes zijn gunstig voor Bitcoin en andere risicovollere investeringen. Minder importheffingen zijn dus positief, maar de dreiging van geen lagere , maar misschien juist hogere rentes blijft een rem.

Institutionele beleggers nog terughoudend

Opvallend is dat vooral kleinere investeerders de dips blijven kopen. Grote wallets met tussen de 10 en 10.000 Bitcoin hebben de afgelopen vijf weken juist ongeveer 0,5 procent van de totale supply verkocht. Er is dus duidelijk terughoudendheid bij de grote institutionele partijen.

En zonder nieuwe instroom van grote investeerders is het lastig om een blijvende opwaartse trend te starten. Bovendien werd de afgelopen dagen ongeveer 5.000 Bitcoin naar exchanges verplaatst, wat betekent dat deze partijen waarschijnlijk van plan zijn om deze Bitcoins te verkopen. En dat betekent op korte termijn meer verkoopdruk.

Technische signalen: toch nog kans op een relief rally?

Inmiddels zitten we al een tijdje in een duidelijke bearmarkt. Sinds de piek van ongeveer 126.000 dollar in oktober 2025 staan we nu al vijf maanden op rij in het rood. Gemiddeld verloor Bitcoin maandelijks gemiddeld tussen de $10.000 en $15.000 aan waarde.

Foto: Twinsterphoto/Shutterstock

Opportunity zone

Toch is niet alles negatief. Op basis van de MVRV-indicator zit Bitcoin in een opportunity zone. De 30-daagse MVRV staat namelijk op -6% en de 365-daagse zelfs onder de -30% De MVRV-indicator staat voor Market Value to Realized Value. Het is een on-chain indicator die vooral bij Bitcoin wordt gebruikt om te meten of de markt overgewaardeerd of juist ondergewaardeerd is.

MVRV-indicator uitgelegd

De MVRV-indicator geeft aan of investeerders gemiddeld winst of verlies hebben. Als de MVRV boven de 0 ligt, betekent dat dat de gemiddelde investeerder op winst staat. Hoe hoger het getal, hoe groter de papieren winst en hoe groter de kans dat mensen winst gaan nemen.

Waarom is de MVRV interessant?

Op dit moment staat de 30-daagse MVRV op -6% en de 365-daagse zelfs onder de -30%. Dat betekent dat kopers van de afgelopen maand gemiddeld 6% onder water staan, en dat beleggers over het hele jaar zelfs meer dan 30% verlies hebben (op papier). Historisch gezien zijn dit vaak momenten waarop de markt dicht bij een bodem zit.

Wat betekent dit voor de komende weken?

De $70.000 is nu een belangrijk niveau. Boven die grens kunnen we weer snel positiever worden, en aan de andere kant ligt er rond $65.000 stevige steun. Zakt de koers daaronder, dan kunnen verkopers opnieuw de overhand krijgen.

Conclusie

De afzwakking van de importheffingen neemt druk van de markt en is bullish voor crypto, maar de hoger dan verwachte inflatie en kleinere kans op een renteverlaging drukken het positieve sentiment. Zolang grote investeerders niet massaal terugkeren, is een explosieve stijging onwaarschijnlijk.

Bitcoin kopen?

Bitcoin kopen? Dat doe je snel en gemakkelijk met iDEAL via Bitvavo, de grootste crypto exchange van Nederland. Bitvavo is erg gebruiksvriendelijk, betrouwbaar en heeft lage handelskosten (vanaf slechts 0,25% per transactie).


DEXE stijgt ruim 60% op één dag: wat is er aan de hand?

DEXE stijgt ruim 60% op één dag. Waar de rest van de markt het ronduit slecht doet en weer procenten in de min staat, vormt DEXE daarop een bijzondere uitzondering. Wat is hier aan de hand en waarom stijgt DEXE (weer) zo snel? Inhoudsopgave 1DEXE profiteert van enorme short squeeze1.1Koers van DEXE liep op1.2Open interest

Read More

Bitcoin weer naar $50.000? Stilte voor de storm

Gaat Bitcoin binnenkort weer naar $50.000? Na de snelle daling van een paar weken geleden, lijkt de rust een beetje terug. We staan inmiddels weer rond de $64.000 en de koersen zijn wat gestabiliseerd. Het gekke is wel dat de ene keer alles klaar lijkt voor een nieuwe stijging, en de andere keer duiken er

Read More

XRP zakt onder belangrijke steun van $1,15: hoe laag kan XRP nog gaan?

Hoe laag kan XRP nog gaan? Deze week is XRP ‘officieel’ onder de belangrijke steun van $1,15 gezakt. Dit niveau maakt echt een verschil, want zodra deze vloer breekt, gaat het vaak snel: vertrouwen verdwijnt, kopers twijfelen en verkopers nemen het initiatief over.Maar de vraag blijft: hoe laag kan XRP gaan en is dit nu

Read More

Cryptoportfolio in een dalende markt: 5 slimme strategieën

Wat doe je het beste met jouw cryptoportfolio in een dalende markt? moet je kopen, verkopen of juist niets doen? Wel of niet investeren of liever wachten op nog verder dalende prijzen om maximaal en zo goedkoop mogelijk in te slaan? Of juist de daling uitzitten, omdat je nooit precies weet wanneer alles weer omslaat

Read More

Crypto daalt na Fed meeting in de VS, ondanks goed nieuws uit Iran

Crypto daalt na de Fed meeting in de VS, toen Fed-voorzitter Kevin Warsh met een onverwachte boodschap kwam die voor flink wat nieuwe onzekerheid zorgde. Bitcoin reageerde na de uitspraak direct met een snelle beweging omlaag. Wat is er precies gezegd en wat betekent dat voor het verwachte rentebeleid en de koersen van crypto op

Read More