• Home
  • /
  • Blog
  • /
  • Komt er een relief rally of start hier de nieuwe bearmarkt?
november 20, 2025

Komt er een relief rally of gaan we verder omlaag? De cryptomarkt gaat nog steeds hard omlaag, maar wist vannacht van een nieuw dieptepunt van $88.900 te herstellen naar boven de $93.000. Is er een kans op een grotere relief rally na de daling van meer dan 30% vanaf de top of gaan we nog verder dalen?

Bitcoin blijft dalen, uitstroom bij ETF’s

Bitcoin blijft dalen en de ETF’s lopen leeg, wat betekent dat vooral institutionele beleggers zich terugtrekken. Dit soort uitstroom is geen goed teken: het betekent dat grote partijen geen positie willen opbouwen in deze fase. Tegelijkertijd is de Fear & Greed Index weer stevig in “Extreme Fear” beland en staat nu op 11, een historisch lage waarde.

Hoewel dat soms een koopkans is, geldt dat voornamelijk wanneer de markt zich in een opwaartse trend bevindt. In een dalende markt is langdurige angst juist normaal en geen bewijs dat er een bodem in zicht is.

Bekijk ook de video van Corné hieronder, waarin hij de kans op een relief rally of juist een verdere daling inschat.

Bitcoin rond belangrijke steunzone

Bitcoin hangt nog steeds rond een belangrijke steunzone in de buurt van $90.000. Toch lijkt het erop dat er nog een test komt richting de $84.000, waar veel liquiditeit ligt. Dat betekent dat bij dat gebied veel stops en openstaande orders staan.

Een tijdelijke opleving van ongeveer 10% is mogelijk, maar zolang Bitcoin niet boven de 50-weekse EMA weet te sluiten, blijft elk herstel broos. Een sluiting boven die lijn zou bullish zijn, maar ligt op dit moment ver buiten bereik.

Open interest daalt stevig: relief rally mogelijk?

De open interest in Bitcoin-futures daalt stevig. Dat betekent dat leverage uit de markt verdwijnt door gedwongen liquidaties en het sluiten van posities. Dit zorgt vaak voor stevige “relief rallies”, omdat er minder gewicht aan de markt hangt. Maar ondanks die kans op een korte rebound, laat de structurele trend nog altijd een dalende markt zien. Zolang het herstel niet gepaard gaat met nieuwe instroom, blijft het risico groter dat de daling zich voortzet.

Kapitaal verlaat de markt

De dominantie van stablecoins en de uitstroom uit ETF’s laten duidelijk zien dat kapitaal de markt verlaat. Pas wanneer die trend omdraait en grote partijen opnieuw instappen, zou er weer kracht kunnen komen. Voor nu lijkt het erop dat de markt zich opmaakt voor een langere periode van zwakte, met weinig signalen dat er herstel komt.

Foto: Domenico Fornas/Shutterstock

Kans op renteverlaging in december weer lager

Daar komt nog bij dat de kans op een renteverlaging in december opnieuw kleiner is geworden. Dit is een belangrijke bullish factor, die nu weg lijkt te vallen. Ook staan er deze week nog veel belangrijke economische data op de agenda, van de FOMC-notulen tot werkloosheidscijfers. Deze kunnen zorgen voort een verdere verzwakking als ze negatief uitvallen. Alleen al die onzekerheid zorgt ervoor dat investeerders risico’s vermijden.

Is er nog ruimte voor een relief rally?

Ja, die mogelijkheid is er nog wel. Doordat veel mensen al uitgestopt zijn en er minder leverage in de markt zit en de indicatoren op oversold staan, kan de koers kortstondig opveren richting $100.000. Zolang de koers niet duidelijk boven de $100.000 sluit, blijft dat slechts een tijdelijke opleving. De kans is dus klein dat zo’n rebound het begin is van een nieuwe of verlengde bullrun.

Conclusie: De bearmarkt lijkt nu echt te starten

Alles bij elkaar opgeteld wijst meer naar verdere daling dan naar herstel. De kans dat we eerst een beweging naar beneden krijgen richting $84.000 is heel groot. Een kleine rebound blijft mogelijk, maar de kans dat dit een structurele trendomslag wordt is klein. De signalen passen veel beter bij het begin van een nieuwe bearmarkt.

Short gaan en verdienen aan koersdaling?

Verdienen aan dalingen? Dat doe je snel en gemakkelijk doorshort te gaan via Blofin, mijn favoriete exchange waar je ook als Nederlander nog eenvoudig met hefboom tot wel 100X handelt.

Daarnaast hoef je niet door een KYC-procedure heen en meld je jezelf gemakkelijk aan met alleen je e-mailadres. Geen paspoort of adresgegevens nodig dus.


DEXE stijgt ruim 60% op één dag: wat is er aan de hand?

DEXE stijgt ruim 60% op één dag. Waar de rest van de markt het ronduit slecht doet en weer procenten in de min staat, vormt DEXE daarop een bijzondere uitzondering. Wat is hier aan de hand en waarom stijgt DEXE (weer) zo snel? Inhoudsopgave 1DEXE profiteert van enorme short squeeze1.1Koers van DEXE liep op1.2Open interest

Read More

Bitcoin weer naar $50.000? Stilte voor de storm

Gaat Bitcoin binnenkort weer naar $50.000? Na de snelle daling van een paar weken geleden, lijkt de rust een beetje terug. We staan inmiddels weer rond de $64.000 en de koersen zijn wat gestabiliseerd. Het gekke is wel dat de ene keer alles klaar lijkt voor een nieuwe stijging, en de andere keer duiken er

Read More

XRP zakt onder belangrijke steun van $1,15: hoe laag kan XRP nog gaan?

Hoe laag kan XRP nog gaan? Deze week is XRP ‘officieel’ onder de belangrijke steun van $1,15 gezakt. Dit niveau maakt echt een verschil, want zodra deze vloer breekt, gaat het vaak snel: vertrouwen verdwijnt, kopers twijfelen en verkopers nemen het initiatief over.Maar de vraag blijft: hoe laag kan XRP gaan en is dit nu

Read More

Cryptoportfolio in een dalende markt: 5 slimme strategieën

Wat doe je het beste met jouw cryptoportfolio in een dalende markt? moet je kopen, verkopen of juist niets doen? Wel of niet investeren of liever wachten op nog verder dalende prijzen om maximaal en zo goedkoop mogelijk in te slaan? Of juist de daling uitzitten, omdat je nooit precies weet wanneer alles weer omslaat

Read More

Crypto daalt na Fed meeting in de VS, ondanks goed nieuws uit Iran

Crypto daalt na de Fed meeting in de VS, toen Fed-voorzitter Kevin Warsh met een onverwachte boodschap kwam die voor flink wat nieuwe onzekerheid zorgde. Bitcoin reageerde na de uitspraak direct met een snelle beweging omlaag. Wat is er precies gezegd en wat betekent dat voor het verwachte rentebeleid en de koersen van crypto op

Read More

HYPE blijft maar stijgen: nieuwe all-time high door SpaceX futures. Nu HYPE kopen?

HYPE blijft maar stijgen. HYPE is de cryptocurrency van de decentrale crypto exchange Hyperliquid, waar je gemakkelijk tokenized aandelen, maar ook olie of edelmetalen en andere klassieke assets met hefboom kunt kopen. Dat idee slaat duidelijk enorm aan en trekt steeds meer investeerders.Ook HYPE ETF’s zijn populair en de stijging van de koers veroorzaakt ook

Read More