Bitcoin daalt onder $70.000. Vannacht en vandaag is Bitcoin verder gedaald en het lijkt erop dat BTC voorlopig nog wel even bearish blijft. De afgelopen weken stapelen de waarschuwingssignalen zich al op: het handelsvolume neemt af, geld stroomt uit ETF’s, investeerders vluchten naar stablecoins en ook de aandelenmarkten lijken op het punt van een grote correctie te staan. Wat speelt er allemaal en waar gaat Bitcoin naartoe?
Grotere plaatje bearish
Wie de afgelopen week zag dat we richting $74.000 bewogen en het er even op leek dat we toch weer hoger zouden gaan, doet er goed aan om uit te zoomen en naar de langeretermijngrafieken te kijken. Daar zie je namelijk de grotere trend die op de kortere tijdframes niet goed opvallen.
En wat nu vooral interessant is, is dat Bitcoin na het herstel tot $74.000 weer tegen een grote weerstand is opgelopen. Dat patroon zie je vaak terug. De markt herstelt een tijdje, het sentiment wordt weer positiever en iedereen begint te geloven dat het ergste achter de rug is. En dan blijkt die opleving alleen maar een tussenstop in de grotere neerwaartse beweging.
De trend is nog steeds neerwaarts
Technisch gezien ziet het plaatje er nog erg fragiel uit. In een gezonde bullmarkt zie je hogere toppen en hogere bodems ontstaan. Dat is eigenlijk het fundament van een stijgende markt. Bij Bitcoin zie je nu juist het tegenovergestelde gebeuren. De koers heeft nu meerdere lagere toppen en lagere bodems gevormd.
Zolang dat patroon niet verandert en er steeds lagere bodems worden gevormd, is de kans groot dat de koers verder wegzakt. De verwachting is dat er rond de $45.000 en $50.000 een nieuwe bodem gevormd kan worden.
Video Corné
Check ook de video van Corné hieronder, waarin hij zijn visie op een target van $45.000 met je deelt.
Kan Bitcoin nog verder dalen naar $30.000?
En wat als de $45.000 breekt? Een koers van $30.000 klinkt nu misschien nog compleet onrealistisch, maar vergeet niet dat een correctie van 80 procent bij Bitcoin historisch gezien helemaal niet zo vreemd is. De dalingen zijn in de latere cycli wel iets minder heftig geworden, maar een daling richting $30.000 past nog steeds perfect in de patronen. Zeker als er een wereldwijde economische crisis komt en de geopolitieke spanningen nog verder toenemen.
$30.000 is niet het meest waarschijnlijke scenario (ik richt me deze bearmarkt zelf op de $45.000 als bodem), maar een drop naar dat niveau is zeker niet ondenkbaar.
4 redenen voor een nog grotere daling voor Bitcoin
Niet alleen als je naar de grafiek kijkt zie je technisch een grote kans op een verdere daling, maar dit wordt ook ondersteund door een aantal belangrijke ontwikkelingen:
Reden #1: Het handelsvolume droogt op
Een van de duidelijkste signalen is het teruglopende handelsvolume. Volume wordt vaak gezien als de brandstof van een markt. Als er veel volume is (er vloeit veel geld bij kopers en verkopers), dan geeft dat vertrouwen. Maar wanneer de koers beweegt terwijl steeds minder mensen handelen, wordt die beweging zwakker. En precies dat zien we nu gebeuren.
Het dagelijkse volume op crypto exchanges is teruggevallen naar de laagste niveaus sinds tijden. Steeds minder investeerders doen dus mee en trekken zich (tijdelijk) terug.

Wat wel een klein lichtpuntje is: dit fenomeen zie je vooral vaak richting het einde van een bearmarkt. Veel particuliere beleggers raken ontmoedigd, verliezen hun interesse en stappen uit. En ondertussen beginnen grotere partijen juist weer voorzichtig posities op te bouwen.
Reden #2: ETF outflows
Toen de Bitcoin-ETF's werden gelanceerd, zorgde dat voor enorm enthousiasme. Institutionele partijen hadden eindelijk een gemakkelijke manier om blootstelling aan Bitcoin te krijgen. Maar de afgelopen weken gebeurt het tegenovergestelde. Er stroomt nu namelijk meer geld uit deze fondsen dan erin.En dat zorgt voor extra verkoopdruk op de markt.
Reden #3: Stablecoins worden steeds populairder
Wanneer investeerders verwachten dat de markt gaat stijgen, gaan ze voor maximale blootstelling aan cryptocurrency’s. Je ziet dan dat de hoeveelheid geld die in stablecoins zit lager is. Dit noemen we ook wel de USDT-dominantie. Stijgt de dominantie van stablecoins zoals USDT, dan kun je stellen dat investeerders risico afbouwen en liever even aan de zijlijn wachten. Bij een grote daling verlies je dan geen waarde, omdat stablecoins gekoppeld zijn aan de waarde van de dollar en dan stabiel blijven.
Precies dat zien we momenteel gebeuren. Er stroomt steeds meer kapitaal richting stablecoins.

Reden #4: De economie begint te haperen
Waar crypto vroeger vooral zijn eigen ding deed, beweegt de markt tegenwoordig steeds vaker mee met traditionele financiële markten. Daarom kijken investeerders nu ook naar inflatiecijfers, rentebesluiten en economische groeiverwachtingen.
Als de inflatie hoog blijft en centrale banken de rente langer hoog houden, wordt geld lenen duurder en nemen beleggers doorgaans minder risico. Dat raakt niet alleen aandelen, maar nu ook crypto.
Risico: Aandelenmarkten staan rond all-time highs
De afgelopen jaren zijn de wereldwijde aandelenbeurzen hard gestegen. Vooral de Amerikaanse S&P 500 breekt steeds nieuwe records en ook de Nasdaq en Dow Jones staan extreem hoog. Het kan bijna niet anders dat hierop een (grote) correctie volgt. Een correctie van 20 tot 30 procent is zomaar mogelijk. Als dat gebeurt, dan is de kans groot dat crypto mee omlaag wordt getrokken.
Vooral tussen Amerikaanse techaandelen en Bitcoin is de afgelopen jaren een grote correlatie ontstaan. Een correctie op de aandelenmarkt kan Bitcoin en altcoins nog een extra zetje naar beneden geven.

Conclusie: de komende maanden worden interessant
Alle signalen wijzen er nu op dat Bitcoin en altcoins verder zullen dalen. Het afnemende handelsvolume, de uitstroom uit ETF's, de stijgende stablecoin-dominantie en de toenemende economische en geopolitieke onzekerheid zorgen samen voor een bearish plaatje.
Dat betekent natuurlijk niet dat Bitcoin in een rechte lijn naar beneden zal gaan. Tussentijdse rally’s van 10 tot 20 procent zijn altijd mogelijk. Maar zolang de trend van lagere toppen en lagere bodems intact blijft, kijk ik vooral naar beneden.
Verdien juist aan dalende koersen
Verwacht jij ook dat Bitcoin de komende dagen en weken verder zal dalen richting $50.000 of zelfs lager? Dan kun je daar ook goed aan verdienen door short te gaan. Dat doe je snel en gemakkelijk op de populaire crypto exchange Bybit, met of zonder hefboom op Bitcoin en honderden altcoins.
Ook proberen en beginnen met traden? Via de link hieronder kom je direct op de registratiepagina bij Bybit. Meld je aan en profiteer van een speciale welkomstbonus van Corné als je je via de knop hieronder aanmeldt.