• Home
  • /
  • Blog
  • /
  • Bitcoin daalt onder $70.000 en de bodem is nog niet in zicht. Hoe laag gaan we?
juni 2, 2026

Bitcoin daalt onder $70.000. Vannacht en vandaag is Bitcoin verder gedaald en het lijkt erop dat BTC voorlopig nog wel even bearish blijft. De afgelopen weken stapelen de waarschuwingssignalen zich al op: het handelsvolume neemt af, geld stroomt uit ETF’s, investeerders vluchten naar stablecoins en ook de aandelenmarkten lijken op het punt van een grote correctie te staan. Wat speelt er allemaal en waar gaat Bitcoin naartoe?

Grotere plaatje bearish

Wie de afgelopen week zag dat we richting $74.000 bewogen en het er even op leek dat we toch weer hoger zouden gaan, doet er goed aan om uit te zoomen en naar de langeretermijngrafieken te kijken. Daar zie je namelijk de grotere trend die op de kortere tijdframes niet goed opvallen.

En wat nu vooral interessant is, is dat Bitcoin na het herstel tot $74.000 weer tegen een grote weerstand is opgelopen. Dat patroon zie je vaak terug. De markt herstelt een tijdje, het sentiment wordt weer positiever en iedereen begint te geloven dat het ergste achter de rug is. En dan blijkt die opleving alleen maar een tussenstop in de grotere neerwaartse beweging.

De trend is nog steeds neerwaarts

Technisch gezien ziet het plaatje er nog erg fragiel uit. In een gezonde bullmarkt zie je hogere toppen en hogere bodems ontstaan. Dat is eigenlijk het fundament van een stijgende markt. Bij Bitcoin zie je nu juist het tegenovergestelde gebeuren. De koers heeft nu meerdere lagere toppen en lagere bodems gevormd.

Zolang dat patroon niet verandert en er steeds lagere bodems worden gevormd, is de kans groot dat de koers verder wegzakt. De verwachting is dat er rond de $45.000 en $50.000 een nieuwe bodem gevormd kan worden.

Video Corné

Check ook de video van Corné hieronder, waarin hij zijn visie op een target van $45.000 met je deelt.

Kan Bitcoin nog verder dalen naar $30.000?

En wat als de $45.000 breekt? Een koers van $30.000 klinkt nu misschien nog compleet onrealistisch, maar vergeet niet dat een correctie van 80 procent bij Bitcoin historisch gezien helemaal niet zo vreemd is. De dalingen zijn in de latere cycli wel iets minder heftig geworden, maar een daling richting $30.000 past nog steeds perfect in de patronen. Zeker als er een wereldwijde economische crisis komt en de geopolitieke spanningen nog verder toenemen.

$30.000 is niet het meest waarschijnlijke scenario (ik richt me deze bearmarkt zelf op de $45.000 als bodem), maar een drop naar dat niveau is zeker niet ondenkbaar.

4 redenen voor een nog grotere daling voor Bitcoin

Niet alleen als je naar de grafiek kijkt zie je technisch een grote kans op een verdere daling, maar dit wordt ook ondersteund door een aantal belangrijke ontwikkelingen:

Reden #1: Het handelsvolume droogt op

Een van de duidelijkste signalen is het teruglopende handelsvolume. Volume wordt vaak gezien als de brandstof van een markt. Als er veel volume is (er vloeit veel geld bij kopers en verkopers), dan geeft dat vertrouwen. Maar wanneer de koers beweegt terwijl steeds minder mensen handelen, wordt die beweging zwakker. En precies dat zien we nu gebeuren.

Het dagelijkse volume op crypto exchanges is teruggevallen naar de laagste niveaus sinds tijden. Steeds minder investeerders doen dus mee en trekken zich (tijdelijk) terug.

Wat wel een klein lichtpuntje is: dit fenomeen zie je vooral vaak richting het einde van een bearmarkt. Veel particuliere beleggers raken ontmoedigd, verliezen hun interesse en stappen uit. En  ondertussen beginnen grotere partijen juist weer voorzichtig posities op te bouwen.

Reden #2: ETF outflows

Toen de Bitcoin-ETF's werden gelanceerd, zorgde dat voor enorm enthousiasme. Institutionele partijen hadden eindelijk een gemakkelijke manier om blootstelling aan Bitcoin te krijgen. Maar de afgelopen weken gebeurt het tegenovergestelde. Er stroomt nu namelijk meer geld uit deze fondsen dan erin.En dat zorgt voor extra verkoopdruk op de markt.

Reden #3: Stablecoins worden steeds populairder

Wanneer investeerders verwachten dat de markt gaat stijgen, gaan ze voor maximale blootstelling aan cryptocurrency’s. Je ziet dan dat de hoeveelheid geld die in stablecoins zit lager is. Dit noemen we ook wel de USDT-dominantie. Stijgt de dominantie van stablecoins zoals USDT, dan kun je stellen dat investeerders risico afbouwen en liever even aan de zijlijn wachten. Bij een grote daling verlies je dan geen waarde, omdat stablecoins gekoppeld zijn aan de waarde van de dollar en dan stabiel blijven.

Precies dat zien we momenteel gebeuren. Er stroomt steeds meer kapitaal richting stablecoins.

Reden #4: De economie begint te haperen

Waar crypto vroeger vooral zijn eigen ding deed, beweegt de markt tegenwoordig steeds vaker mee met traditionele financiële markten. Daarom kijken investeerders nu ook naar inflatiecijfers, rentebesluiten en economische groeiverwachtingen.

Als de inflatie hoog blijft en centrale banken de rente langer hoog houden, wordt geld lenen duurder en nemen beleggers doorgaans minder risico. Dat raakt niet alleen aandelen, maar nu ook crypto.

Risico: Aandelenmarkten staan rond all-time highs

De afgelopen jaren zijn de wereldwijde aandelenbeurzen hard gestegen. Vooral de Amerikaanse S&P 500 breekt steeds nieuwe records en ook de Nasdaq en Dow Jones staan extreem hoog. Het kan bijna niet anders dat hierop een (grote) correctie volgt. Een correctie van 20 tot 30 procent is zomaar mogelijk. Als dat gebeurt, dan is de kans groot dat crypto mee omlaag wordt getrokken.

Vooral tussen Amerikaanse techaandelen en Bitcoin is de afgelopen jaren een grote correlatie ontstaan. Een correctie op de aandelenmarkt kan Bitcoin en altcoins nog een extra zetje naar beneden geven.

Conclusie: de komende maanden worden interessant

Alle signalen wijzen er nu op dat Bitcoin en altcoins verder zullen dalen. Het afnemende handelsvolume, de uitstroom uit ETF's, de stijgende stablecoin-dominantie en de toenemende economische en geopolitieke onzekerheid zorgen samen voor een bearish plaatje.

Dat betekent natuurlijk niet dat Bitcoin in een rechte lijn naar beneden zal gaan. Tussentijdse rally’s van 10 tot 20 procent zijn altijd mogelijk. Maar zolang de trend van lagere toppen en lagere bodems intact blijft, kijk ik vooral naar beneden.

Verdien juist aan dalende koersen

Verwacht jij ook dat Bitcoin de komende dagen en weken verder zal dalen richting $50.000 of zelfs lager? Dan kun je daar ook goed aan verdienen door short te gaan. Dat doe je snel en gemakkelijk op de populaire crypto exchange Bybit, met of zonder hefboom op Bitcoin en honderden altcoins.

Ook proberen en beginnen met traden? Via de link hieronder kom je direct op de registratiepagina bij Bybit. Meld je aan en profiteer van een speciale welkomstbonus van Corné als je je via de knop hieronder aanmeldt.


DEXE stijgt ruim 60% op één dag: wat is er aan de hand?

DEXE stijgt ruim 60% op één dag. Waar de rest van de markt het ronduit slecht doet en weer procenten in de min staat, vormt DEXE daarop een bijzondere uitzondering. Wat is hier aan de hand en waarom stijgt DEXE (weer) zo snel? Inhoudsopgave 1DEXE profiteert van enorme short squeeze1.1Koers van DEXE liep op1.2Open interest

Read More

Bitcoin weer naar $50.000? Stilte voor de storm

Gaat Bitcoin binnenkort weer naar $50.000? Na de snelle daling van een paar weken geleden, lijkt de rust een beetje terug. We staan inmiddels weer rond de $64.000 en de koersen zijn wat gestabiliseerd. Het gekke is wel dat de ene keer alles klaar lijkt voor een nieuwe stijging, en de andere keer duiken er

Read More

XRP zakt onder belangrijke steun van $1,15: hoe laag kan XRP nog gaan?

Hoe laag kan XRP nog gaan? Deze week is XRP ‘officieel’ onder de belangrijke steun van $1,15 gezakt. Dit niveau maakt echt een verschil, want zodra deze vloer breekt, gaat het vaak snel: vertrouwen verdwijnt, kopers twijfelen en verkopers nemen het initiatief over.Maar de vraag blijft: hoe laag kan XRP gaan en is dit nu

Read More

Cryptoportfolio in een dalende markt: 5 slimme strategieën

Wat doe je het beste met jouw cryptoportfolio in een dalende markt? moet je kopen, verkopen of juist niets doen? Wel of niet investeren of liever wachten op nog verder dalende prijzen om maximaal en zo goedkoop mogelijk in te slaan? Of juist de daling uitzitten, omdat je nooit precies weet wanneer alles weer omslaat

Read More

Crypto daalt na Fed meeting in de VS, ondanks goed nieuws uit Iran

Crypto daalt na de Fed meeting in de VS, toen Fed-voorzitter Kevin Warsh met een onverwachte boodschap kwam die voor flink wat nieuwe onzekerheid zorgde. Bitcoin reageerde na de uitspraak direct met een snelle beweging omlaag. Wat is er precies gezegd en wat betekent dat voor het verwachte rentebeleid en de koersen van crypto op

Read More