• Home
  • /
  • Blog
  • /
  • Bitcoin zet na meer dan twee maanden dalen weer een groene candle neer
juni 8, 2022

Het is je vast niet ontgaan dat de koers van bitcoin de afgelopen twee maanden stevig is gedaald. Negen weken lang was de wekelijkse slotkoers lager dan de koers een week daarvoor, met andere woorden: rode candles in de grafieken.

Deze week is er voor het eerst sinds maart 2022 weer een groene candle verschenen, wat voor veel traders de aanleiding is om weer bullish over bitcoin te zijn. De langste bearish reeks in de geschiedenis van bitcoin is daarmee afgesloten.

Bullish momentum voor bitcoin

Na het neerzetten van de groene candle gaf dat kopers inspiratie om weer te kopen. Inmiddels staat de koers stevig boven 30.000 dollar, maar blijft het herstel nog pril. Hiervoor zijn echt meer groene candles nodig. 

Veel hangt af van de inflatiecijfers in de Verenigde Staten. Deze cijfers worden op vrijdag 10 juni bekendgemaakt. Wanneer de inflatie (CPI) hoger is dan verwacht, dan heeft dat door uiteindelijk een hogere rente een drukkend effect op de financiële markten en daarmee ook op bitcoin. 

Stoppen bitcoin miners ermee?

Vorig jaar tikte bitcoin nog een record van 68.000 dollar aan. Die koers is in 2022 meer dan gehalveerd, terwijl de energiekosten voor de meeste miners juist zijn verdubbeld. Het minen van bitcoin is daardoor lang niet altijd rendabel meer (de kosten zijn hoger dan de opbrengsten).

Een aantal grote bitcoin miners zijn er daardoor al mee gestopt, waaronder het Canadese Cathedra. Ook andere grote bedrijven overwegen in ieder geval een deel van hun bitcoin te verkopen om te kunnen voortbestaan. 

Nu klinkt dat misschien negatief, maar het tegendeel is waar! De fase waarin miners ermee stoppen, geeft namelijk meestal aan dat de bodem in zicht komt. In combinatie met de groene candles, betekent dat een omkeer van de downtrend. 

Whale activiteit neemt toe

Ook wanneer je kijkt naar het gedrag van whales, oftewel bitcoin adressen die minimaal 10.000 bitcoin bezitten, ziet dat er goed uit. In totaal hebben zij namelijk 12 procent van alle bitcoin in handen. Dat is aanzienlijk meer dan een half jaar geleden. In de praktijk geeft dit aan dat het vertrouwen in bitcoin toeneemt. 

Conclusie: bitcoin kopen?

De eerste groene candle na meer dan twee maanden van daling betekent niet dat de downtrend meteen verdwenen is. De Crypto Fear & Greed Index staat nog steeds op ‘extreme angst’ in de markt met een score van slechts 17 op 100. Aan de andere kant betekent extreme angst dat er juist veel ruimte is voor groei en de bodem weleens in zicht zou kunnen zijn.

Technisch gezien is bitcoin toe aan een stevig herstel van de koers, maar helaas kunnen de staat van de wereldeconomie en de geopolitieke ontwikkelingen mogelijk nog roet in het eten gooien.

In ieder geval biedt de eerste groene week nieuw perspectief op mooie stijgingen en nu misschien wel een mooi instapmoment.

DEXE stijgt ruim 60% op één dag: wat is er aan de hand?

DEXE stijgt ruim 60% op één dag. Waar de rest van de markt het ronduit slecht doet en weer procenten in de min staat, vormt DEXE daarop een bijzondere uitzondering. Wat is hier aan de hand en waarom stijgt DEXE (weer) zo snel? Inhoudsopgave 1DEXE profiteert van enorme short squeeze1.1Koers van DEXE liep op1.2Open interest

Read More

Bitcoin weer naar $50.000? Stilte voor de storm

Gaat Bitcoin binnenkort weer naar $50.000? Na de snelle daling van een paar weken geleden, lijkt de rust een beetje terug. We staan inmiddels weer rond de $64.000 en de koersen zijn wat gestabiliseerd. Het gekke is wel dat de ene keer alles klaar lijkt voor een nieuwe stijging, en de andere keer duiken er

Read More

XRP zakt onder belangrijke steun van $1,15: hoe laag kan XRP nog gaan?

Hoe laag kan XRP nog gaan? Deze week is XRP ‘officieel’ onder de belangrijke steun van $1,15 gezakt. Dit niveau maakt echt een verschil, want zodra deze vloer breekt, gaat het vaak snel: vertrouwen verdwijnt, kopers twijfelen en verkopers nemen het initiatief over.Maar de vraag blijft: hoe laag kan XRP gaan en is dit nu

Read More

Cryptoportfolio in een dalende markt: 5 slimme strategieën

Wat doe je het beste met jouw cryptoportfolio in een dalende markt? moet je kopen, verkopen of juist niets doen? Wel of niet investeren of liever wachten op nog verder dalende prijzen om maximaal en zo goedkoop mogelijk in te slaan? Of juist de daling uitzitten, omdat je nooit precies weet wanneer alles weer omslaat

Read More

Crypto daalt na Fed meeting in de VS, ondanks goed nieuws uit Iran

Crypto daalt na de Fed meeting in de VS, toen Fed-voorzitter Kevin Warsh met een onverwachte boodschap kwam die voor flink wat nieuwe onzekerheid zorgde. Bitcoin reageerde na de uitspraak direct met een snelle beweging omlaag. Wat is er precies gezegd en wat betekent dat voor het verwachte rentebeleid en de koersen van crypto op

Read More