• Home
  • /
  • Blog
  • /
  • Bitcoin weer naar $50.000? Stilte voor de storm
juni 22, 2026

Gaat Bitcoin binnenkort weer naar $50.000? Na de snelle daling van een paar weken geleden, lijkt de rust een beetje terug. We staan inmiddels weer rond de $64.000 en de koersen zijn wat gestabiliseerd. Het gekke is wel dat de ene keer alles klaar lijkt voor een nieuwe stijging, en de andere keer duiken er weer signalen op dat er nog een flinke correctie kan komen.

Wat is nu de meest waarschijnlijke richting voor Bitcoin (en altcoins)? Gaat Bitcoin eerst terug richting de $50.000, voordat we überhaupt kunnen gaan denken aan hogere koersen?

Positieve en negatieve signalen

Wat je nu vooral ziet, is dat er geen duidelijke richting is. Er zijn genoeg positieve ontwikkelingen, maar die worden telkens afgezwakt door onzekerheid op andere vlakken.

Positief

Aan de positieve kant blijft de instroom van institutioneel geld opvallen. Grote financiële spelers blijven actief kopen en werken tegelijkertijd aan nieuwe producten rond verschillende cryptocurrency’s, zoals Bitcoin, Ethereum, Solana en Stellar, om er maar een paar te noemen.

Dat soort stappen betekent dat de lange termijn bullish case gewoon blijft staan, omdat crypto steeds meer verweven raakt met traditionele financiële markten en eigenlijk nu al niet meer weg te denken is.

BlackRock bitcoin ETF breekt record met ruim $1 miljard aan instroom

Foto: Tada Images/Shutterstock

Negatief

Maar tegelijk is er ook genoeg ruis. Geopolitieke spanningen, zoals de situatie rond Iran en eigenlijk het hele Midden-Oosten, zorgen ervoor dat markten toch erg nerveus blijven. Er hoeft maar iets te gebeuren en de schrik en angst slaan weer toe. En dat zie je eigenlijk overal terug: investeerders worden voorzichtiger en risicovolle assets zoals crypto krijgen het daardoor vaak lastiger.

De echte pijn is nog niet geleden

Bij crypto zie je vaak dat echte bodems pas ontstaan nadat er een fase is geweest waarin:

  • Investeerders echt moedeloos worden
  • Vertrouwen verdwijnt
  • Zelfs HODL’ers beginnen te twijfelen

Dat wordt vaak “max pain” genoemd. Het idee is simpel: de markt zoekt het punt waar zoveel mogelijk mensen uit positie worden gedrukt.

En eerlijk gezegd: dat gevoel is er in deze cyclus nog niet volledig geweest. Ja, er is wel al een correctie geweest, maar nog geen echt brede capitulatie zoals in eerdere grote bodems. Ik verwacht dat we die capitulatie dit jaar dus nog wel zullen gaan zien.

Video Corné: wat als dit level bij Bitcoin breekt?

Tip: Bekijk ook zeker even deze video van Corné, waarin hij je alles vertelt over de zogenoemde ‘max pain’ en hoe het er nu voorstaat.

De dollar als stille spelbreker

Iets wat vaak niet zoveel aandacht krijgt, maar wel erg belangrijk is voor een positieve of juist negatieve richting van crypto, is de Amerikaanse dollar. Wat je in de praktijk vaak ziet:

Een sterke dollar (bearish voor crypto)

Investeerders nemen minder risico en wachten af of verkopen.

Een zwakkere dollar (bullish voor crypto)

Meer ruimte voor crypto en aandelen en actieve investeringen.

US Dollar Index

Een goede indicator is de grafiek van de “US Dollar Index” (DXY-Index). Op dit moment zit de markt namelijk een beetje in een ongemakkelijke fase waarin de dollar niet echt wegzakt, maar ook niet explosief uitbreekt. Dat zorgt voor druk op Bitcoin, omdat er simpelweg minder “gratis liquiditeit” richting risicovolle assets stroomt.

Bitcoin zit al een paar weken in dezelfde range

De relatieve rust waar ik het in de intro al over had, zie je duidelijk terug in de range waarin Bitcoin zich nu beweegt. Er is geen echte trend omhoog, maar ook geen vrije val naar beneden. Het is vooral een soort uitgerekte tussenfase waarin de markt energie lijkt op te bouwen, maar nog niet kiest welke kant het op zal gaan.

Foto: Lukas Heldak/Shutterstock

Meer dan 50% van de Bitcoin supply op verlies

Wat ook opvalt is dat meer dan 50% van de Bitcoin supply inmiddels op verlies staat. Met andere woorden: meer dan de helft van alle bestaande Bitcoin is op dit moment gekocht tegen een hogere prijs dan de huidige marktprijs.

En dat is een interessant gegeven, omdat dit vaak voorkomt in de latere fase van correcties, wat zou kunnen wijzen op bodemvorming. Aan de andere kant zie je vaak wel eerst nog een extra daling voordat de echte ommekeer komt. Ik verwacht zelf dat we inderdaad ook nog wat lager zullen gaan, tot onder de $50.000, wat mooie instapmomenten zal opleveren.

Miners voelen de druk steeds meer

Een andere belangrijke factor is de situatie bij miners. Een deel van de Bitcoin-miners draait nu namelijk niet meer winstgevend. En dat is meestal geen goed teken voor de korte termijn, omdat miners in deze situatie vaak gedwongen worden om hun reserves te verkopen om hun kosten te dekken. Dat zorgt voor extra aanbod op de markt, precies op momenten dat de vraag niet extreem sterk is, waardoor het minen nog minder oplevert en het een vicieuze cirkel wordt.

Daarnaast zie je dat grote publieke miners eerder dit jaar al grote hoeveelheden Bitcoin hebben verkocht, wat de neerwaartse druk versterkt.

Stablecoins laten zien dat veel mensen afwachten

Een andere interessante graadmeter is de dominantie van stablecoins, vooral Tether (USDT). Als de stablecoin-dominantie stijgt, betekent dat meestal dat investeerders hun crypto verkopen en tijdelijk aan de zijlijn gaan staan.

Ze stappen dus niet per se definitief uit, maar kiezen voor een veilige parkeerplek, want geld dat je in stablecoins stopt, heeft geen last van een daling. Maar staat wel direct standby om weer snel in te stappen als de prijzen interessant beginnen te worden.

Historisch gezien zie je vaak dat dit soort periodes van afwachten samenkomen met stress in de markt. Pas wanneer die dominantie extreem wordt, ontstaan er vaak weer kansen voor een bodem.

Technische analyse: bear flag is een waarschuwing

Als je naar de grafieken kijkt, zie je bij Bitcoin nu een duidelijk bear flag-patroon ontstaan: er is eerst een stevige daling geweest, daarna een tijdelijke opleving en daarna volgt vaak weer een nieuwe daling.

bearish flag

In dat scenario kijk ik naar een eerste mogelijke koersdoel rond de $54.000. Als het bearish scenario verder doorzet, dan zie ik de bredere zone tussen $40.000 en $50.000 als mogelijke “eindfase” van de correctie.

Conclusie: Gaat Bitcoin richting $50.000?

Als je naar alle signalen kijkt, dan is een daling richting de $50.000 op dit moment zeker geen onrealistisch scenario. Voor de langere termijn ben ik enorm bullish, maar voor de korte termijn ligt een nieuwe stevige daling meer voor de hand. We hebben de echte fase van capitulatie nog niet gehad, die we eigenlijk wel nodig hebben voor een duurzame bodem. Een laatste scherpe correctie past daarom perfect in het plaatje.

Dat betekent natuurlijk niet dat Bitcoin gegarandeerd naar $50.000 gaat, maar wel dat je daar rekening mee moet houden en voor jezelf een plan maakt wat je dan gaat doen. In ieder geval is dollar cost averaging altijd een goede strategie, waarbij je periodiek een beetje Bitcoin (of altcoins) bijkoopt en zo een mooie gemiddelde prijs betaalt.

Bitcoin kopen of traden?

Bitcoin (BTC) onder de $50.000 is wat mij betreft in ieder geval een geweldige koopkans. Bitcoin kopen of traden doe je het beste via Bybit, een van de meest populaire en betrouwbaarste crypto exchanges van dit moment. Via de link hieronder kom je direct op de registratiepagina bij Bybit en profiteer je meteen van een speciale welkomstbonus van Corné.