De olieprijs gaat weer omhoog en bitcoin weer omlaag, nadat Donald Trump Iran weer stevig onder druk zette. Volgens Trump raakt de tijd voor Teheran op, omdat de onderhandelingen over een staakt-het-vuren muurvast zitten.
En zoals we Trump kennen, was hij allesbehalve subtiel in zijn communicatie op social media. Na een telefoongesprek met de Israëlische premier Benjamin Netanyahu schreef Trump daar namelijk dat Iran snel moet handelen, “anders blijft er straks niets meer van het land over.”
En die uitspraak zorgde direct voor druk op de financiële markten en dalende koersen. Wat gaat er de komende week gebeuren met de prijs van Bitcoin?
Conflict duurt nu al maanden
De spanningen tussen de Verenigde Staten, Israël en Iran lopen al sinds eind februari hoog op. Toen begonnen de VS en Israël met de operatie “Epic Fury”, waarbij ze gezamenlijk meerdere Iraanse nucleaire locaties aanvielen. Sindsdien proberen de leiders van meerdere andere landen een verdere escalatie te voorkomen, maar echt stabiel is de situatie nooit geworden.

Tijdelijk bestand
Begin april kwam er nog een tijdelijk bestand tot stand via bemiddeling van Pakistan. Dat bestand werd meerdere keren verlengd, maar een definitieve deal ligt er nog steeds niet. Achter de schermen is er namelijk nog steeds veel onenigheid over de voorwaarden.
Waar zit het op vast?
De Amerikanen willen dat Iran een grote hoeveelheid verrijkt uranium afstaat, beperkingen op nucleaire installaties accepteert en de belangrijke Straat van Hormuz volledig heropent, zodat olietankers en andere transportschepen weer vrij kunnen doorvaren. Iran eist juist dat alle sancties verdwijnen, bevroren tegoeden worden vrijgegeven en dat het land juist meer controle krijgt over de scheepvaart in de regio.
Dinsdag weer gesprek
Trump gaat dinsdag in de Situation Room met zijn veiligheidsteam overleggen om nieuwe opties te bespreken. En niet onbelangrijk: daarbij zouden ook militaire scenario’s op tafel liggen.
Het belang van de Straat van Hormuz
Een groot deel van het probleem zit bij de situatie rond de Straat van Hormuz, de smalle maar belangrijke zeeroute tussen Iran en Oman. Via die doorgang loopt normaal gesproken ongeveer een kwart van alle olie die wereldwijd per schip wordt vervoerd.
Sinds de problemen in Iran begonnen, is er bijna geen scheepvaartverkeer meer, waardoor de energieprijzen wereldwijd hoger zijn geworden. Ook de transportkosten stijgen en vrachtschepen betalen nu torenhoge verzekeringspremies uit angst voor aanvallen. Ook in de VS beginnen automobilisten de gevolgen nu direct aan de pomp te merken. Ook daar zijn de benzineprijzen stevig opgelopen.

Olieprijs omhoog
De oliemarkt reageerde ook weer op de nieuwe politieke spanningen, met Brent-olie rond de $109 dollar en Amerikaanse WTI-olie boven de $102.
Hyperliquid (HYPE) profiteert van de chaos
Steeds meer mensen traden nu op oliecontracten via Hyperliquid. Dat is een perfecte manier om van de stijgingen en dalingen van olie te profiteren, omdat de oliemarkten niet 24 uur per dag open zijn. Je ziet dat de volumes op Hyperliquid enorm toenemen. Ook de open interest (het totaal aan openstaande posities) liep fors op.
HYPE, de token van Hyperliquid, profiteert ook mee. Terwijl er veel rode cijfers te zien zijn, is HYPE met een plus van bijna 7% vandaag de grote winnaar.

Bitcoin omlaag
Voor Bitcoin was het effect juist tegenovergesteld, want BTC zakte naar $76.690 (-1,5%). Ethereum (ETH) daalde met 3% nog wat meer. Veel investeerders proberen nu risico’s te vermijden en de kans op verdere dalingen is erg groot, zeker zodra de kans op verdere escalatie in het Midden-Oosten morgen na een beslissing over een mogelijke nieuwe militaire aanval van de VS op Iran toeneemt.
Markten vrezen verdere escalatie
Het zal dus nog wel even onrustig blijven. Iran dreigt namelijk weer met harde tegenmaatregelen als de onderhandelingen volledig mislukken, terwijl Israël heeft aangegeven opnieuw aanvallen uit te voeren als het bestand instort. Alles draait nu om de vraag of de Straat van Hormuz volledig wordt heropend en of alle landen tot een nieuw akkoord kunnen komen. Zolang daar geen duidelijkheid over is, denk ik dat we de komende week en weken verder zullen wegzakken en de olieprijs weer verder stijgt.
En zolang Trump de druk verder opvoert, lijkt die onzekerheid voorlopig alleen maar groter te worden.
Crypto traden?
Wil je HYPE kopen of andere crypto traden? Welke richting het ook op gaat, in een dalende markt kun je ook goed verdienen door short te gaan. Dat doe je het beste via Bybit. Hier trade je gemakkelijk met of zonder hefboom op Bitcoin en altcoins of koop je HYPE om mooie winsten te maken.
Ook proberen? Via de link hieronder kom je direct op de registratiepagina bij Bybit. Meld je aan en profiteer van een speciale welkomstbonus van Corné als je je via de knop hieronder aanmeldt.