• Home
  • /
  • Blog
  • /
  • Het grote geld vloeit richting bitcoin ETF’s, giganten stappen in
mei 20, 2024

De afgelopen tijd is het voor het grote publiek bekend geworden welke institutionele partijen hebben geïnvesteerd in de Amerikaanse bitcoin (BTC) spot Exchange-Traded Funds (ETF’s). Veel grote namen hebben al een graantje meegepikt en geld gestopt in de nieuwe beursfondsen. Desalniettemin zijn particulieren nog altijd de grootste investeerders in de BTC-fondsen.


Meer dan 900 professionele investeerders kopen bitcoin ETF’s

Institutionele beleggers met meer dan 100 miljoen dollar aan beheerde activa zijn verplicht om na ieder kwartaal een zogeheten 13F-melding in te dienen bij de Amerikaanse Securities and Exchange Commission (SEC) waarin zij details over hun aandelenposities onthullen.

Uit data van crypto-onderzoeksbureau K33 blijkt dat in totaal 937 professionele investeringspartijen hebben geïnvesteerd in de Amerikaanse bitcoin spot ETF’s. Hiermee is de score van goud, dat in 2004 zijn eerste spot ETF in de VS introduceerde, ruimschoots overtroffen. Goud-fondsen verwelkomden namelijk 95 professionele investeringspartijen, zo liet Vettle Lunde van K33 Research op socialmediaplatform X weten.

Grote instituties stappen massaal in

Verschillende grote namen zijn de afgelopen weken naar buiten getreden met hun investeringen in de bitcoin-fondsen. 

Het internationale hedgefonds Millenium Managament is de meest opvallende binnen het lijstje. De gigant heeft een totaal van maar liefst 1,94 miljard dollar verdeeld over vijf bitcoin ETF’s. Het grootste bedrag, ruim 844 miljoen dollar, ging naar BlackRock’s IBIT-fonds.

Daarnaast is bekend geworden dat het allereerste staatspensioenfonds in bitcoin heeft geïnvesteerd. Het gaat om de Amerikaanse staat Wisconsin die voor ongeveer 164 miljoen dollar aan bitcoin ETF-aandelen heeft gekocht.

Ook grote Amerikaanse banken zijn ingestapt. JPMorgan en Wells Fargo hebben beiden relatief lage bedragen toegewezen aan de nieuwe fondsen, namelijk respectievelijk 760.000 dollar en 121.000 dollar. Morgan Stanley heeft daarentegen wel een groot bedrag van 269,8 miljoen dollar geïnvesteerd.

Aan het begin van de maand werd bovendien al bekend dat Susquehanna International Group, een vooraanstaand internationaal handels- en technologiebedrijf, in het eerste kwartaal voor maar liefst 1,2 miljard dollar aan bitcoin ETF’s heeft gekocht.

Bitcoin ETF’s beleven beste week in tijden

De elf BTC-fondsen hebben vorige week hun beste week sinds halverwege maart beleefd, toen de bitcoin koers zijn all-time high van bijna 74.000 dollar bereikte. Met vijf achtereenvolgende positieve handelsdagen en een cumulatieve netto-instroom van 948,3 miljoen dollar lijken de fondsen weer terug van weggeweest. Het is echter nog afwachten of de positieve trend deze week zal voortduren.

Ontvang €20 gratis crypto

Als je nu een account aanmaakt bij crypto exchange Bybit via de partnerlink van Corné Marchand krijg je 20 euro gratis en voor niets, waarmee je vervolgens het ruime crypto-aanbod van het platform mee kunt verkennen. Stort minimaal €100 om de unieke beloning in ontvangst te nemen. Je maakt bovendien ook nog eens kans om een Rolex Submariner te winnen.

Wil je eerst meer te weten komen over Bybit in Nederland? Lees dan deze uitgebreide review.


DEXE stijgt ruim 60% op één dag: wat is er aan de hand?

DEXE stijgt ruim 60% op één dag. Waar de rest van de markt het ronduit slecht doet en weer procenten in de min staat, vormt DEXE daarop een bijzondere uitzondering. Wat is hier aan de hand en waarom stijgt DEXE (weer) zo snel? Inhoudsopgave 1DEXE profiteert van enorme short squeeze1.1Koers van DEXE liep op1.2Open interest

Read More

Bitcoin weer naar $50.000? Stilte voor de storm

Gaat Bitcoin binnenkort weer naar $50.000? Na de snelle daling van een paar weken geleden, lijkt de rust een beetje terug. We staan inmiddels weer rond de $64.000 en de koersen zijn wat gestabiliseerd. Het gekke is wel dat de ene keer alles klaar lijkt voor een nieuwe stijging, en de andere keer duiken er

Read More

XRP zakt onder belangrijke steun van $1,15: hoe laag kan XRP nog gaan?

Hoe laag kan XRP nog gaan? Deze week is XRP ‘officieel’ onder de belangrijke steun van $1,15 gezakt. Dit niveau maakt echt een verschil, want zodra deze vloer breekt, gaat het vaak snel: vertrouwen verdwijnt, kopers twijfelen en verkopers nemen het initiatief over.Maar de vraag blijft: hoe laag kan XRP gaan en is dit nu

Read More

Cryptoportfolio in een dalende markt: 5 slimme strategieën

Wat doe je het beste met jouw cryptoportfolio in een dalende markt? moet je kopen, verkopen of juist niets doen? Wel of niet investeren of liever wachten op nog verder dalende prijzen om maximaal en zo goedkoop mogelijk in te slaan? Of juist de daling uitzitten, omdat je nooit precies weet wanneer alles weer omslaat

Read More

Crypto daalt na Fed meeting in de VS, ondanks goed nieuws uit Iran

Crypto daalt na de Fed meeting in de VS, toen Fed-voorzitter Kevin Warsh met een onverwachte boodschap kwam die voor flink wat nieuwe onzekerheid zorgde. Bitcoin reageerde na de uitspraak direct met een snelle beweging omlaag. Wat is er precies gezegd en wat betekent dat voor het verwachte rentebeleid en de koersen van crypto op

Read More