Waarom stijgt Stellar (XLM)? Stellar, dat weleens het kleinere broertje van Ripple’s XRP wordt genoemd, is binnen 24 uur met bijna 15 procent gestegen. DTCC, het grootste clearinghuis van de Verenigde Staten en een echt grote naam op Wall Street, heeft namelijk gekozen voor Stellar (XLM) als blockchainpartner voor hun toekomstige tokenisatieplatform.
En dat is dus echt groot nieuws. Vooral omdat het aangeeft dat traditionele financiële instellingen de mogelijkheden van blockchaintechnologie niet langer zien als een experiment, maar als serieuze infrastructuur voor de financiële markten in de nabije toekomst. Wat betekent deze samenwerking voor XLM en wat kunnen we van de prijs verwachten? Nu XLM kopen of niet?
Wat is DTCC eigenlijk?
Ik durf bijna met zekerheid te zeggen dat nog niet veel mensen van de naam DTCC hebben gehoord. Maar binnen de financiële wereld is het een enorme speler, die de meeste professionele beleggers wel kennen. DTCC staat voor “Depository Trust & Clearing Corporation” en is een bedrijf dat dagelijks enorme hoeveelheden transacties op Wall Street verwerkt en de daarbij horende infrastructuur verwerkt die is gekoppeld aan meer dan $114 biljoen (!) aan assets.

Bijna alle grote aandelen-, obligatie- en ETF-transacties in de Verenigde Staten lopen indirect via DTCC. En als zo’n partij nu dus besluit om blockchain serieus te integreren, dan kijkt de hele financiële sector mee. Dat maakt deze samenwerking met Stellar direct bijzonder groot nieuws.
Stellar wordt onderdeel van Wall Street-plannen
Volgens de aankondiging wil DTCC al vanaf de eerste helft van 2027 tokenized assets via het Stellar-netwerk ondersteunen. Geen vage cryptodeal of -producten, maar juist traditionele financiële producten zoals aandelen, ETF’s, Amerikaanse staatsobligaties en bedrijfsleningen en mogelijk zelfs grote beursindexen.
Waarom zoekt DTCC deze oplossing?
Het doel van de samenwerking en integratie van Stellar is simpel: DTCC kan door middel van blockchaintechnologie financiële producten sneller, goedkoper en efficiënter verhandelbaar maken.
Normaal gesproken kan de afwikkeling van transacties soms nog dagen duren. En met tokenisatie kunnen transacties bijna direct worden verwerkt, waarbij zelfs de eigendomsrechten en regelgeving gewoon intact blijven.
Volgens DTCC-topman Frank La Salla is de samenwerking met Stellar “een belangrijke stap richting een open en interoperabele digitale infrastructuur, waarin traditionele financiën en blockchain samenkomen”, zoals hij het zelf omschrijft.

Waarom kiest DTCC juist voor Stellar?
Dat is misschien wel de meest interessante vraag. Stellar staat net zoals XRP al jaren bekend als een blockchain die zich richt op snelle en goedkope internationale transacties. Grotere cryprocurrency’s zoals Ethereum of Bitcoin kampen soms met hoge transactiekosten en drukte op het netwerk, terwijl Stellar juist een reputatie heeft opgebouwd als efficiënt betalingsnetwerk.
Multi-chain strategie
Daarnaast lijkt Stellar perfect te passen binnen de zogenaamde multi-chain strategie van DTCC. Dat betekent dat assets straks niet vastzitten aan één blockchain, maar tussen verschillende netwerken kunnen bewegen. DTCC gaf aan meerdere layer-1- en layer-2-netwerken te willen koppelen. Stellar wordt dus waarschijnlijk een belangrijke schakel binnen een groter ecosysteem van financiële blockchains.
Digitaal liquiditeitstoken
Opvallend genoeg noemde DTCC XLM eerder dit jaar in een patent zelfs al een “digitaal liquiditeitstoken”. Dat klinkt ingewikkeld, maar betekent simpel gezegd dat XLM mogelijk gebruikt kan worden om snel waarde tussen blockchains te verplaatsen. Dat soort toepassingen zijn precies waar grote financiële instellingen naar zoeken.

XLM stijgt enorm na het nieuws
De markt reageerde direct enthousiast. Binnen 24 uur steeg XLM meer dan 16 procent, terwijl Bitcoin en Ethereum juist tot wel 4 procent verliezen. Ook het handelsvolume schoot omhoog tot honderden miljoenen dollars. Door de stijging op het nieuws zit Stellar nu ineens weer bij een belangrijke weerstandszone rond $0,178. Daar wordt het nu even spannend.
Als XLM namelijk overtuigend door deze weerstand heen weet te breken, dan is er ruimte voor een snelle stijging richting $0,20 en mogelijk de weerstand op $0,217 daarna. Aan de onderkant blijft vooral de zone rond $0,15 nu een belangrijke steun en eventueel een mooi instappunt.
Wordt tokenisatie de nieuwe hype?
Wat hier misschien nog belangrijker is dan de koersstijging van XLM, is de bredere trend die zichtbaar wordt. Tokenisatie is in korte tijd uitgegroeid tot een van de meest veelbelovende nieuwe toepassingen van de blockchain.
Voordelen van tokenisatie
Steeds meer grote partijen experimenteren nu met blockchain-versies van traditionele assets. Dat komt omdat tokenisatie enorme voordelen biedt:
Wall street wil tokenisatie
Ook andere grote namen zien er veel in. Nasdaq werkt bijvoorbeeld al met Kraken-moederbedrijf Payward aan tokenized aandelen. ICE, het moederbedrijf van de New York Stock Exchange, sloot eerder een samenwerking met crypto-exchange OKX. Zelfs BlackRock en JPMorgan experimenteren inmiddels volop met financiële producten op de blockchain.

Kooptips: cryptocurrency’s met tokenisatie als thema
Stellar is nu even een van de grootste winnaars als het gaat om tokenisatie, maar zeker niet de enige cryptomunt die zich richt op tokenisatie. Hieronder staat een lijstje met een aantal grote namen die zich bezighouden met tokenisatie of daar goede mogelijkheden voor bieden. Doe er je voordeel mee, zou ik zeggen.
#1: Stellar (XLM)
Zeker na het aankondigen van de toekomstige samenwerking met DTCC wordt XLM steeds meer een echte infrastructuurlaag voor grote partijen. En dankzij de samenwerking met DTCC krijgt Stellar ineens enorme geloofwaardigheid binnen traditionele financiën. Als tokenisatie daadwerkelijk explodeert richting 2027, zal Stellar daar sterk van profiteren.

#2: Ondo Finance (ONDO)
ONDO is een van mijn favorieten en ook een van de populairste namen binnen Real World Assets (RWA). Ondo Finance richt zich op het tokeniseren van traditionele financiële producten. Gisteren werd bekend dat Nathan Allman, de oprichter van Ondo Finance plotseling is overleden, waardoor de koers dipte en wat nu een goed instapmoment kan zijn.

#3: Chainlink (LINK)
Chainlink speelt achter de schermen misschien wel een van de belangrijkste rollen. Chainlink staat niet echt bekend als tokenized asset crypto, maar tokenized assets hebben wel betrouwbare data nodig, bijvoorbeeld voor prijzen, rentepercentages en transactieverificatie.
En Chainlink levert precies die infrastructuur. Ik verwacht dat bijna elke grote tokenisatie-oplossing uiteindelijk gebruik gaat maken van Chainlink-oracles. Heel interessant dus.

#4: Ethereum (ETH)
Misschien niet zoals je had verwacht, maar Ethereum blijft voorlopig de grootste blockchain voor tokenized assets. Veel institutionele projecten draaien nog steeds op Ethereum vanwege de enorme community van developers en sterke beveiliging.
Het nadeel blijft wel dat transactiekosten soms hoog kunnen oplopen, dus uiteindelijk denk ik dat andere tokenisatie crypto’s hier gaan winnen. Maar in de tussentijd zit je sowieso goed met Ethereum.

#5: Avalanche (AVAX)
Avalanche profileert zich ook steeds sterker richting institutionele financiële toepassingen. Grote banken en vermogensbeheerders testen nu al subnet-oplossingen op Avalanche voor tokenisatie van assets. En door de hoge snelheid en lage kosten wordt AVAX vaak genoemd als serieuze concurrent voor Ethereum.

#6: XRP Ledger (XRP)
Ook Ripple (het bedrijf achter XRP) zet zwaar in op tokenisatie. De XRP Ledger wordt steeds vaker genoemd als infrastructuur voor internationale betalingen, maar ook voor tokenized assets.
Ripple werkt bovendien al actief samen met banken en financiële instellingen wereldwijd. Nu is XRP al sinds 2017 een van mijn favorieten en denk ik dat je hiermee in de toekomst sowieso mooie winsten gaat maken (XRP is namelijk ook een gigantische concurrent voor het traditionele SWIFT-systeem)

Conclusie: Wordt tokenisatie de nieuwe crypto-hype?
Persoonlijk denk ik van wel. Net zoals de AI-hype heeft tokenisatie alles in zich om te zorgen voor een revolutie, deze keer in de traditionele financiële wereld. De markt hiervoor is gigantisch. Als zelfs maar een klein percentage daarvan richting blockchain verhuist, kan dat enorme impact hebben op de cryptomarkt.
2026 voelt voor mij steeds meer als het jaar waarin institutionele adoptie echt serieus begint te worden. En richting 2027 zou tokenisatie zomaar eens het crypto-thema kunnen worden waar iedereen op duikt.
Toch lijkt één ding me nu wel duidelijk: Wall Street en blockchain groeien langzaam maar zeker naar elkaar toe. En tokenisatie is de brug die deze werelden met elkaar verbindt.
Tokenisatie crypto kopen?
Investeren in XLM, ONDO of andere veelbelovende tokenisatie crypto? Op de populaire crypto exchange Bybit koop en trade je gemakkelijk met of zonder hefboom op honderden altcoins, waaronder ook XLM, ONDO, Chainlink, Avalanche en meer.
Via de link hieronder kom je direct op de registratiepagina bij Bybit. Meld je aan en profiteer van een speciale welkomstbonus van Corné als je je via de knop hieronder aanmeldt.