• Home
  • /
  • Blog
  • /
  • Komt er nog eerst een grote crypto crash voor we weer omhoog gaan? 5 grote risico’s
mei 23, 2026

Komt er nog eerst een grote crypto crash? Hoewel veel altcoins weer tot leven lijken te komen en Zcash zelfs weer bijna een all-time high neerzet, is Bitcoin de afgelopen week juist weer behoorlijk onder de $80.000 gezakt. Op de korte termijn lijkt er wel wat herstel in te zitten, maar toch ligt alles er nog behoorlijk spannend bij.

Vooral wanneer je kijkt naar de grotere macro-signalen, krijg je een heel ander beeld. Er speelt nu een mogelijke combinatie van verschillende factoren die elkaar kunnen versterken. Wat zijn de vijf belangrijkste risico’s die nu boven de markt hangen en waarom is een nieuwe bullmarkt nu nog onwaarschijnlijk?

Factor #1: De klassieke cyclus lijkt zich te herhalen

Als je al wat langer met crypto bezig bent, dan weet je dat de markt zich vaak in herkenbare fases beweegt. Vooral rond correcties zie je dat bepaalde technische niveaus telkens weer terugkomen. Een van de bekendste is de 200-daagse moving average. Die kun je eigenlijk zien als een soort scheidslijn tussen bull en bear.

En iets om nu goed rekening mee te houden is dat je in eerdere cycli iets opvallends ziet  terugkomen. Zodra de koers in een bearmarkt namelijk onder die lijn zakt, volgt vaak een herstelbeweging richting diezelfde gemiddelde lijn.

Wordt die vervolgens afgewezen, dan ontstaat er ruimte voor een verdere daling richting de echte bodem van de cyclus. In meerdere eerdere periodes kwam die daling grofweg uit rond de 60 tot 70% vanaf dat moment.

Welke richting crypto ook op gaat, in een dalende markt kun je juist goed verdienen door short te gaan. Dat doe je het beste via Bybit. Hier trade je gemakkelijk met of zonder hefboom op honderden cryptocurrency's.

Nu ook afwijzing van de 200-daagse moving average

Ook in de huidige fase zie je opnieuw zo’n afwijzing van die 200-daagse lijn. En als je die historische patronen één-op-één zou projecteren, kom je uit op een scenario waarin de prijs van Bitcoin nog veel lager kan. Denk aan niveaus tussen de $40.000 en $50.000.

Dit is natuurlijk geen exacte voorspelling, maar wel duidelijk een herhalend patroon dat in meerdere cycli terugkomt. De markt hoeft zich niet exact zo te gedragen, maar het geeft wel een richting aan om rekening mee te houden. Want waarom zou het deze keer allemaal anders zijn?

Factor #2: Energie, olie en geopolitieke spanning

Een tweede grote factor ligt buiten crypto zelf: energie. Zoals je misschien al gemerkt hebt, spelen de olieprijzen een enorme rol in hoe de economieën van bijna elk land in de wereld zich ontwikkelen. De prijs van olie staat al een tijd hoog en daar komt nog eens bij dat geopolitieke spanningen in het Midden-Oosten opnieuw oplopen.

Vooral rond de Straat van Hormuz zijn nog steeds enorme problemen met de doorvoer van ruwe olie en olietankers. Meer dan 20 procent van alle olie-export wereldwijd moet door die zeestraat. Elke verstoring heeft direct invloed op de energiemarkt en de reden waarom de brandstofprijzen zo snel gestegen zijn. Maar dat niet alleen, want hogere transportkosten werken ook direct door in hogere kosten voor de industrie, voedsel en toenemende inflatie (waarover zometeen meer).

En zelfs als er op korte termijn rust komt en de olietankers weer vrij kunnen doorvaren, blijven de problemen nog wel even aanhouden.

energiecrisis-gevolgen-voor-crypto

Factor #3: Inflatie stijgt flink

Inflatie is misschien wel een van de meest belangrijke factoren in dit artikel. Veel mensen denken dat de grootste prijsstijgingen nu wel geweest zijn, maar het kan zomaar zijn dat we nog maar aan het begin staan. Een benzineprijs van meer dan 3 euro is bijvoorbeeld helemaal niet meer zo ondenkbaar.

En de hogere energieprijzen werken direct door in de voedselproductie en transport. Denk aan kunstmest, brandstof en logistiek, allemaal onderdelen die enorm belangrijk zijn voor de wereldwijde handel. Als die duurder worden, zie je dat bijna overal terug in de prijzen in supermarkten en winkels.

Renteverlagingen niet meer vanzelfsprekend

En dan is er nog de rol van centrale banken. Waar veel mensen er eigenlijk vanuit gingen dat de Federal Reserve (centrale bank in de Verenigde Staten) in 2026 nog misschien wel twee renteverlagingen zou gaan doorvoeren, is nu veel minder zeker geworden. In sommige scenario’s wordt zelfs weer gesproken over het langer hoog houden van rentes, of in extreme gevallen zelfs verdere verhogingen.

Hogere rentes zijn meestal slecht voor risicovolle assets zoals crypto en (groei)aandelen. Geld wordt duurder, liquiditeit neemt af en investeerders worden voorzichtiger.

bitcoin-even-omhoog-na-renteverlaging-zakt-snel-terug

Factor #4: Oververhitte aandelenmarkt en AI-hype

Niet alleen crypto staat onder druk, ook op de traditionele financiële markten is de situatie nu erg interessant, maar ook tegenstrijdig. De Amerikaanse aandelenmarkt is sterk geconcentreerd geraakt: een klein aantal grote bedrijven bepaalt een groot deel van de beweging. De S&P 500 is daardoor steeds afhankelijker geworden van een paar megabedrijven, en vooral bedrijven die nu profiteren van de AI-revolutie spelen daarin een grote rol.

Correctie van 30 procent niet ondenkbaar

Een goed voorbeeld is Nvidia, waarvan de koers de afgelopen tijd enorm is gestegen door de grote vraag naar AI-chips. Daardoor is de markt als geheel nu verder omhoog getrokken, maar dat heeft wel geleid tot hogere waarderingen en minder gezonde spreiding.

Historisch gezien zie je dat zulke periodes van sterke concentratie vaak eindigen in correcties of afkoeling. Dat hoeft niet meteen een crash te zijn, maar een daling van 15 tot 30 procent in de bredere markt is niet ondenkbaar.

En als dat gebeurt, heeft dat vaak ook effect op crypto, omdat deze door grote investeringen van institutionele partijen, ETF’s en andere cryptoproducten die via de gewone beurs nu ook te koop zijn, steeds sterker met elkaar verweven zijn geraakt.

relatie-dxy-bitcoin

Factor #5: De sterke dollar als rem op crypto

De laatste factor is ook minstens zo belangrijk: de Amerikaanse dollar. Wanneer de dollar zoals nu sterker wordt, zie je vaak dat risicovolle assets zoals aandelen en crypto onder druk komen te staan. Dat komt doordat kapitaal dan terugvloeit naar veiligere investeringen en liquiditeit wereldwijd afneemt.

Ook als je hier weer kijkt naar eerdere bearmarkten, zie je dat een sterke dollar vaak een duidelijk kenmerk is van de dalende fase. Ook nu zien we dat de dollarindex (DXY-Index) steeds steun vindt en moeite heeft om overtuigend omlaag te breken. En zolang die trend blijft bestaan, is het voor Bitcoin en andere crypto lastig om weer echt bullish te worden. Hoe sterker de dollar, hoe meer druk op crypto dus.

Conclusie: Komt er nog eerst een grote crypto crash

Als je al deze factoren naast elkaar legt, zie je niet alleen individuele risico’s, maar een soort samenspel. Ze versterken elkaar allemaal. Dat betekent niet dat de markt per se hard moet dalen, maar wel dat de kans op flinke volatiliteit groot blijft. Zowel naar beneden als naar boven. Zelf denk ik dat het negatieve scenario waarschijnlijker is en koop ik tijdens dalingen steeds wat bij. 

Crypto traden?

Een van de beste manieren om van de volatiliteit te profiteren is te gaan traden. Welke richting crypto ook op gaat, in een dalende markt kun je ook goed verdienen door short te gaan. Dat doe je het beste via Bybit. Hier trade je gemakkelijk met of zonder hefboom op honderden cryptocurrency's.

Ook proberen? Via de link hieronder kom je direct op de registratiepagina bij Bybit. Meld je aan en profiteer van een speciale welkomstbonus van Corné als je je via de knop hieronder aanmeldt.